אתר זה משתמש בקבצי קוקיז אתר זה משתמש בקבצי Cookies כדי להתאים אישית תוכן ומודעות. למידע נוסף OK
X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
מועדון החברים של פורטל נכי צהלהכרה כנכהחמי מרפאייעוץ משפטיקנאביס רפואיטפסים להורדהרכב רפואיטבלאות תגמוליםטיפולים רפואייםזכויות והטבותארגון נכי צהלאגף השיקום
X סגירה
 

חג מימונה - תרבחו ותסעדו

החג של יהודי מרוקו

מלבד חגי ישראל הרגילים, הירבו יהודי מרוקו בחגיגות והילולות משלהם. חלק מהחגים קשורים למסורת , חלק לקברי צדיקים וחלק מהחגים- מקורם אינו ידוע בוודאות. המשותף לכולם היה הרצון לשמוח ולשמח, להתערבב יחד עני ועשיר, קרוב ורחוק. הדרך החשובה להעביר את שמחת החג היתה "דרך הקיבה". נשות הבית השקיעו ושהו שעות רבות במטבח ושמחו לבב אנוש.

החג המזוהה ביותר עם יהודי מרוקו הוא "המימונה" הנחגג במוצאי החג השני של פסח. רבות הן ההשערות והאגדות סביב הסיבה לחגיגות המימונה ועדיין לא ידוע במדויק מתי החלו לחגוג אותו ומדוע. אחת הגירסאות היא שמקור השם הוא במילה המרוקאית "מימון"- אושר ורוב סמלי החג ומנהגיו קשורים באושר ומזל כגון: ברכת החג "תרבחו ותסעדו", על השולחן שמים שיבולת, ירק סמל לברכה, דג חי לפוריות, עוגיות מכל הצבעים והמינים ועוד. חג זה מלא בהנאה ושמחה. מספרים שבמרוקו איש לא נעל את הבית שלו וכל המשפחות שיצאו "למימונה" מבית לבית, נכנסו, טעמו, ברכו ויצאו להמשיך בסיבוב.

חג מימונה - תרבחו ותסעדו

שולחן עמוס כל טוב

שולחן חג המימונה ערוך בצורה מרהיבה והינו צבעוני ומגוון. עיקר החומרים בהם השתמשו להכנת העוגיות והמאכלים היו: חלב, דבש, ביצים, קוקוס, אגוזים, שקדים, תמרים ודברי מתיקה . כמובן שאת "המופלטה" מכינים מקמח שמשיגים באותו ערב.

כמה מאכלים טעימים שזכורים לי ונישמח לקבל מתכונים: ז'אבן, ריבת קליפות תפוז, מסאפאן,כל סוגי עוגיות הקוקוס ועוד.

אחד ממנהגי החג הבולטים הוא היציאה לטבע לערוך פיקניק בפארק או על שפת הים, לאכול "על האש", לתופף בדרבוקה, לשיר, לרקוד ולשמוח

כפי שצויין כבר, במימונה פשוט מסתובבים מבית לבית, מברכים "תרבחו ותסעדו", אוכלים, שותים ובעיקר שומחים, על כן גם בימים רגילים כאשר שומעים שמישהו היה אצל זה ואצל זה..ואצל זה.. אומרים לו מיד: "בקיצור עשית מימונה היום"!

בערב המימונה ישנם כמה דברים מסורתיים שחייבים להיות בכל בית אשר חוגג את המימונה למשל התלבושת.הגברים לובשים את הג'אלביה המסורתית, חובשים טרבוש לראשם ונועלים את הפאנטוף- נעלי בית גבריים. הנשים לובשות כאפתן חגיגי גם אם הן עדיין מכינות את המופלטה.

כאשר מגיעים האורחים מוציאים את הדרבוקה- תף מרוקאי- מתופפים, שרים ושומחים. כאשר לא מתופפים, מתנגנת ברקע מוסיקה מרוקאית שמחה וקיצבית.

סידור השולחן הינו אחד הדברים המרכזיים בחג זה וכל אביזר ומאכל על השולחן מסמלים משהו.

להלן כמה דברים ומה הם מסמלים:

1. כדי לסמל את כניסת החמץ הביתה ויציאת חג הפסח מניחים על השולחן שיבולות שעורה או חיטה אשר מסמלות את הדגן העיקרי במזונו של האדם - הקמח.

2. מפזרים בצלחת קמח בנדיבות ומניחים 5 תרמילי פולים שלמים למזל. יש אנשים המניחים על הקמח 5 מטבעות של חמישה שקלים והכל בסימן חמסא, למזל ולהרחיק כל עין רעה מהסביבה.

3. כל המאכלים המונחים על השולחן רובם ככולם מתוקים, כדי לסמל איחולי בריאות ואושר לכולם.

כל המאכלים של המימונה הם למעשה עוגיות, ריבות ופיצוחים אשר ניתן להכין אותם במהלך חול המועד וכולם עשויים מחומרים הכשרים לפסח וחלביים כגון קוקוס, ביצים, פיצוחים ופירות אשר יש לרובם מתכונים במדור מאפים/מתוקים באתר זה ותמונות יובאו בהמשך.

הדבר הבולט ביותר לעין כאשר מסתכלים על השולחן הוא הצבעוניות, והאסטטיות. כל צלחת מסודרת בטוב טעם המזמינה כל אורח לטעום ולמעשה זה מסמל את העושר שאליו כולם מייחלים.

4. גם בנושא המשקאות לא מקופחים האורחים. מיגוון המשקאות החריפים המונחים על השולחן מזמין הרמת כוסית עם כל כניסת מבקר חדש והשמחה ניכרת בעיני החוגגים.

5. במטבח כבר כמות נדיבה של מופלטות - מוכנה ובעצם המופלטה מסמלת את הקמח- את כניסת החמץ הביתה כאשר אוכלים אותה מרוחה בחמאה ודבש, שוב מזון מתוק למתיקות, אושר עושר ו...

יש מארחות אשר מכינות כבר מופלטות מגולגלות מוכנות למאכל ויש שמניחות אותה על השולחן וכל מבקר מכין לעצמו

המולפטה למעשה עשויה מקמח , מים ומעט מלח וסוד הצלחתה הוא בעיבוד הבצק ופתיחתו בשמן לפני הטיגון.

במרוקו היו נשים שהכינו מופלטות על מחבת הפוכה תחת אש כמו הפיתות הגדולות ומספרים עוד שבמרוקו בחג המימונה היו עורכים את השולחן במלוא הדרו ויוצאים למימונה אצל המכרים ומשאירים את הדלת פתוחה וכאשר אנשים היו באים ואיש לא היה בבית היו מברכים בתרבחו ותסעדו, היו טועמים מהשולחן , מברכים את בני הבית וממשיכים בדרכם למימונה הבאה.

באדיבות אתר קוסקוס


 

נותני חסות: