X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
ועדות רפואיות ועדות רפואיות רופאים מומחים רופאים מומחים מכונים רפואיים מכונים רפואיים הוראות אגף השיקום הוראות אגף השיקום ביטוח לנכי צה"ל ביטוח לנכי צה"ל הכפתור הכפתור
X סגירה
 

ביטול מבחן ההכנסה או פגיעה במקבלי נצרך ?

שינוי הגדרת החוק בנושא מיהו נצרך

בתאריך 1 לפברואר 2017 הוגשה לכנסת הצעת החוק החדשה, תזכיר חוק הנכים שמטרתו המוצהרת היא עיגון הזכויות הניתנות לנכי צה"ל במסגרת הוראות אגף השיקום בחוק. אך מעיון מעמיק מתגלה כי יחד עם פירוט סעיפי החוק נחשפים לכאורה הפגיעות העתידיות להם יהיו צפויים נכי צה"ל.

מדובר הן על פגיעות עתידיות בזכאויות על פי הוראות אגף השיקום והן פגיעות עתידיות על ידי שינוי הגדרות החוק הקיימות. במאמר הבא, נביא לידיעתכם תיקון בהגדרת החוק למושג "נצרך". תיקון שבא להכין את השטח לביטול מבחן ההכנסה או תיקון שעלול להביא לפגיעה קשה במקבלי תגמולי נצרך וותיקים וחדשים כאחד.

מהו נצרך ?

נכה נצרך הוא נכה שאיבד את כושר ההשתכרות שלו ואגף השיקום קבע על פי הגדרת החוק שלא ניתן לשקמו ולכן מגיע לו תגמול "נצרך" נוסף להטבות נוספות על פי הוראות אגף השיקום השונות. נכה נצרך זכאי לתגמול חודשי שקבוע בתקנות ועל פי מצבו המשפחתי: נשוי, רווק, נשוי + ילדים, גרוש וכד'.

מה מהות שינוי ההגדרה בחוק ?

עד היום ההגדרה של "נצרך" על פי החוק היתה "..אדם שאינו מסוגל להשתכר למחייתו ואין לו הכנסה מספקת למחייתו..."

ואילו הצעת החוק מציעה לשנות את ההגדרה ל – "... נכה שאינו מסוגל להשתכר למחייתו בשל נכותו ואין סיכוי נראה לעין שאפשר יהיה לשקמו אי-פעם.."

כלומר מצד אחד רוצים למחוק מהחוק את המילים ".. ואין לו הכנסה מספקת למחייתו..." ומהצד השני להוסיף "...  בשל נכותו ואין סיכוי נראה לעין שאפשר יהיה לשקמו אי–פעם.."

מה זה אומר ...

שינוי הגדרת נצרך בחוק היא מהותית ועלולה לפגועה קשות בנכי צה"ל הזכאים כיום לתגמול נצרך, כמו גם להקשות על נכי צה"ל חדשים שאיבדו את יכולת ההשתכרות שלהם וידרשו תגמול נצרך.

אם עד כה היתה לאגף השיקום חובה חוקית לדאוג לנכה להכנסה מספקת, דהיינו משכורת – כי כך חייב החוק. במידה ולא, אזי יהיה זכאי לתגמול נצרך.

הרי שאחרי שינוי ההגדרה בחוק מי זכאי להיות נצרך והשמטת המילים "ואין לו הכנסה מספקת". קבלת תגמול נצרך לא תהיה קשורה להכנסה (משכורת), אלא קריטריונים ספציפים שניתן לפרשם במספר דרכים - מה שלכאורה יעזור לאגף השיקום להקטין משמעותית את מספר הזכאים לנצרך. כך הנכה יצטרך לעמוד בכל הכללים הבאים :

 א. שאינו מסוגל להשתכר למחייתו

ב. בשל נכותו

ג. ואין סיכוי נראה לעין שאפשר יהיה לשקמו אי–פעם

צעד ראשון לפני ביטול מבחן ההכנסה ?

מבחן ההכנסה קובע שאם לנכה הזכאי לתגמול נצרך קיימת הכנסה כלשהיא ולא משנה מקורה, לדוגמא שכר דירה. ההכנסה תקוזז לנכה מתגמול הנצרך. אין ספק שמדובר בהוראה פוגענית ולדעתנו לא מוסרית שגרמה במשך שנים רבות לנכי צה"ל שאיבדו את כושר פרנסתם לחיות חיי עוני מבלי שתהא להם אפשרות להגדיל את ההכנסה החודשית. ראו מאמר ביטול מבחן ההכנסה.

יש אומרים כי השמטת המילים "ואין לו הכנסה מספקת" נועדה לצורך ביטול מבחן ההכנסה ולא בכדי לפגוע בזכויות הנכים הנצרכים.

לדעת אחרים, די היה למחוק את המילים ואין לו הכנסה מספקת" מבלי להוסיף התניות אחרות, לחילופין היה ניתן להוסיף סעיף בחוק שכספים המגיעים לנכה לא מעבודה (שלא מנגיעה אישית) לא יחשבו כהכנסה.

האם השינוי יכול לפגוע בנכים שמקבלים נצרך ?

התשובה לכך היא שעל פי החוק כן !

מכיוון שהתיקון בחוק אינו מתייחס לנכים חדשים או וותיקים הרי שעל פניו תיקון ההגדרה בחוק עלולה לגרום לאגף השיקום לזמן מאות מקבלי תגמול נצרך ולבחון מחדש את זכאותם על פי ההגדרה החדשה.

למה לא מתנגדים לתיקון ?

חלק מתיקון ההגדרה בחוק "נולד" בעיקבות עתירה שהוגשה לבג"צ. היתה פניה לבג"צ לאשר תגמולי תג"מ לנכים תוך הסתכלות על מכלול הבעיות הקיימות ולא רק על פי נכותם. בג"צ דחה את העתירה ובעצם קבע כי הזכאות תהיה קשורה לנכות.

אגף השיקום מנסה "לרכב" על החלטה של בג"צ ולהשריש את התיקון גם בהגדרות נצרך.

יחד עם זאת התוספת: "ואין סיכוי נראה לעין שאפשר יהיה לשקמו אי–פעם" היא תוספת של אגף השיקום, תוספת שלכאורה תאפשר לסחוב את הנכים שנים על גבי שנים עד לאישור תגמול נצרך, כמו גם לשלול תגמול נצרך מנכים וותיקים.

מה עושים ?

החוק עבר בקריאה ראשונה ובקרוב אמור להגיע למליאת הכנסת  לצורך הצבעה בקריאה שנייה ושלישית. בהעדר התנגדות מצד הנכים נראה שעל פניו החוק יעבור כבר בקרוב ואז.... נותר רק להתפלל שמדובר בצעד לקראת ביטול מבחן ההכנסה ולא צעד לפני שלילת תגמולי נצרך.
 

 

כתבות שאולי יעניינו אותך


המלצות ותגובות
כותרת:
שם:
תוכן:
אנא הזן את המספר שלוש מאות שישים ותשע:
אלון
תאריך: 01/04/2017
כותרת: האם נכים 100+ בגיל 70+ זכאים לנצרך?

תוכן: במשרד הבטחון טוענים שעבדתי והייתי צריך לחסוך לפנסיה.
אולם אין לי פנסיה חוץ מקצבת הזיקנה והתגמולים ממשרד הבטחון.
האם אני זכאי לפי החוק לקבל גם בגיל פרישה את הנצרך?
תודה מראש לעונים

עמוס יפה
תאריך: 02/03/2017
כותרת: קורא לפעולה בנושא

תוכן: משרד הבטחון בטוח ינצל את ההתנייה שאבדן ההכנסה רק קשור לנכות

מוטי
תאריך: 02/03/2017
כותרת: ביטול מבחן הכנסה-לא נמצא בחוק הנכים

תוכן: היי כולם
מביא בהמשך את תשובתה של עו"ד רינת גולד שהיא המומחית בכל שקשור לנכי צה"ל. ע"פ מה שכותבת, בחוק הנכים החדש אין למעשה ביטול של מבחן ההכנסה ואנו נמשיך להיגזל ע"י המדינה, הפנסיות שחסכנו שהן שלנו תמשכנה להילקח מאיתנו.
משהו עם כוחות נפשיים חייב לקום, לעשות מעשה, לארגן את כולנו ולזעוק זעקה גדולה על הגזל של המסכנים, דלי הכוחות, אנחנו, שנתנו הכל למדינה!!!
והרי מה שכתבה עו"ד עינת גולד כתשובה לשאלה בנוגע לביטול מבחן ההכנסה:

תשובה לפניה מ 1.3.2017: לפי נוסח חוק הנכים כיום אמורים להיות שני מבחני הכנסה: מבחן אחד הוא מבחן סף הקובע שמי שיש לו "הכנסה כדי מחיה" לא יהיה זכאי, לכאורה, לתגמול נצרך. "הכנסה כדי מחיה" מותאמת לגובה תגמול לנכה 100% (היום כ 4500 ש"ח). במאמר מוסגר אציין שלא ברור כלל על סמך מה נקבעה "הכנסה כדי מחיה" בגובה זה. לכאורה זה אמור להיות מוסדר בתקנות אולם התקנות לעניין זה אינן מעודכנות מאז שנות ה -70 של המאה הקודמת. כך או כך – כיום "הכנסה כדי מחיה" הינה גובה תגמול לנכה 100%.

מבחן ההכנסות השני הוא למעשה הקיזוזים שבסעיף 7 (ב) ו 7 (ג) לחוק הנכים. מדובר בשני סוגים של קיזוזים, שניהם מתייחסים ל"הכנסה מכל מקור שהוא" אולם הקיזוז לפי סעיף 7 (ב) נעשה להכנסה שהיא מעבר למחצית הכנסה כדי מחיה, ואילו קיזוז לפי סעיף 7 (ג) הוא מהשקל הראשון. סיוג ההכנסות לכל אחת המקטגוריות נקבע במדיניות פנימת של משרד הביטחון, לא ברור על סמך מה.

לאורך השנים משרד הביטחון לא הפעיל הלכה למעשה את מבחן הסף (הראשון) לצורך תגמול נצרך (אולם טען לקיומו בהליכים בבימ"ש שנגעו לעניין זה), והלכה למעשה מבחן ההכנסות הפעיל היה מבחני הקיזוזים שבסעיף 7 (ב) ו 7 (ג) לחוק.

במסגרת התזכיר בוטל מבחן ההכנסה הראשון בלבד (שממילא לא היה מופעל על ידי משרד הביטחון).

בנוגע לקיזוזים – תזכיר החוק מפרט איזה הכנסות יקוזזו רק מעבר למחצית הכנסה כדי מחיה לפי סעיף 7 (ב) (הכנסה משכ"ד, מעבודה ומרווחי הון). שאר ההכנסות שאינן הכנסות אלה או שאינן מופיעות בפטור המלא שבתזכיר (כמו קיצבת זקנה, סיעוד וכד) יקוזזו מהשקל הראשון. משרד הביטחון מעגן בכך את המדיניות שהיתה נוהגת ממילא בשנים האחרונות.

בהיבטים אלה התזכיר משקף את האופן שבו נהג משרד הביטחון ממילא ומבחינת הנכה שמקבל תגמול נצרך לא אמור להיות שינוי. עם זאת, במסגרת התזכיר הוגברה השקיפות ביחס לקיזוזים מתגמול נצרך, והדבר חשוב כשלעצמו.

לגופו של עניין, מבחן ההכנסות שהיה פעיל (הקיזוזים) אינו מבוטל ואמור להמשיך להיות מופעל באותו אופן.

בעיני מבחן ההכנסות גורם לעוולות רבות ויש הכרח לפעול לביטולו אולם אני מעריכה שיקשה מאוד להכליל תיקון מסוג זה במסגרת התזכיר ויש לפעול לקידום תיקון נוסף של החוק לעניין זה.

אריה
תאריך: 26/02/2017
כותרת: מה עם תגמול פרישה מוקדמת

תוכן: גם במקרה זה יש פגיעה אדירה בנכי צה״ל שאינם יכולים לקבל תגמול פרישה מוקדמת, אם הם עוברים את מבחן ההכנסה של פי שלשה מהשכר הממוצע במשק. קריא, אם בגין הנכות הנכה נאלץ שלא לעבוד, ואם ״חס וחלילה״ יש לו הכנסות מחסכונות, שכר דירה (זה גם חיסכון), או ריבית (כסף שמצטבר על חיסכון של הנכה) , של לפי שלשה מהשכר הממוצע, משרד הבטחון נהנה.
הנכה חסך לעצמו (?) מה פתאום!!!! הוא חסך למשרד הבטחון.
הכסף שמגיע לו מגיע למעשה לבני משפחתו לצרכי חיסכון לפנסיה. הרי אם אינו עובד, אין לו פנסיה.
משרד הבטחון ״רוכב״ על העניין כבר עשרות שנים ועל ידי כך פןגע בנכים אחראיים, שאינם מבזבזים את כספם. או פוגע בנכים ישרים שאינם מסתירים את הכנסתם.

אריאל
תאריך: 23/02/2017
כותרת: לא מסכים איתך בנושא

תוכן: עד אתה כשנקבע על ידי ועדת כושר עבודה שנכה מסוגל לעבוד, אפילו במשרה חלקית, הוא לא היה זכאי לתגמול ניצרך, גם אם בפועל לא היה כל סיכוי שמישהו יעסיק אותו, או שימצא עבודה כל שהיא שיוכל להתפרנס ממנה. ההגדרה החדשה טובה יותר ומתחשבת גם במהות השוק החיצוני ולא רק ביכולת הפיזית של האדם, במיוחד ככל שהנכה נעשה מבוגר יותר וכך לא רוצים בכלל להעסיק אותו, גם אם ועדת כושר עבודה קבע שיכול לעבוד. אז למה להתנגד? נראה לי סתם רצון שמר את העבר, בלי להתחשב בשינויים במצב בחברה העידן הנוכחי.

לשרותך, נכה צה"ל