אתר זה משתמש בקבצי קוקיז אתר זה משתמש בקבצי Cookies כדי להתאים אישית תוכן ומודעות. למידע נוסף OK
X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
מועדון החברים של פורטל נכי צהלהכרה כנכהחמי מרפאייעוץ משפטיקנאביס רפואיטפסים להורדהרכב רפואיטבלאות תגמוליםטיפולים רפואייםזכויות והטבותארגון נכי צהלאגף השיקום
X סגירה
 

כל מה שצריך לדעת על ביטוח רכב לנכה

מדריך לביטוח רכב נכה צה"ל

רכב נכה יכול להקל במידה משמעותית את חיי הנכה ואף לסייע לתהליך הריפוי או לשיקום. במסגרת החוק חייב כל נהג להצטייד בפוליסת ביטוח חובה המקנה הגנה במקרה של פגיעות גופניות במקרה של תאונה.

מטרתו של הביטוח מקיף לעומת זאת, הוא להגן ולתת פיצוי לנהגים שרכושם נפגע בתאונה או בעת פריצה לרכב. בניגוד למרבית הנהגים בארץ אשר עבורם רכישת ביטוח מקיף הוא בגדר זכות בלבד, ביטוח לאומי כורך רכישת ביטוח מקיף עבור רכב נכה ועבור הציוד המיוחד הנלווה לרכב כזה בקבלת הלוואה לרכישתו של הציוד או הרכב.

למרות ההעדפה מבחינת החוק, מסתבר שלא כל כך קל לרכוש פוליסת ביטוח רכב לנכה, וודאי שלא במחיר סביר. מה הן הזכויות הקבועות בחוק?

ביטוח ואן כרכב פרטי

החוק קובע כי על חברות הביטוח לתת הנחה לביטוח חובה לנכים. החוק עבר בשנת 2001, בתקופה שביטוח חובה נקבע על פי נפח המנוע או משקל הרכב. מאז שיטת חישוב סכום הביטוח השתנתה ונקבעת על פי נתוני הנהג בלבד (מספר הנהגים המורשים בנהיגה, גילאי הנהגים, ותק הנהיגה והיסטוריית עבירות התנועה ודרישות הביטוח) לכן, כיום מרבית חברות הביטוח מתעלמות ואינן מודעות להטבה זו.

הטבה זו משמעותית כאשר הרכב המשמש את הנכה הוא ואן אשר מחושב על ידי חברות הביטוח כרכב מסחרי, אולם החוק קובע כי על חברות הביטוח להתייחס אליו כאל רכב פרטי – דבר שיכול להתבטא בהפרש של כמה מאות שקלים במחיר הביטוח.

קבלת זכאות לרכב רפואי

נכה הזכאי לקבלת הטבת רכב רפואי, מקבל הלוואה בגובה שליש מהערך הרכב היציג שנקבע בהתאם לסוג ואחוזי הנכות. כדי לקבל הלוואה זו, רוכש הרכב מחויב לרכוש ביטוח מקיף המשועבד לביטוח לאומי עד להחזר מלא של ההלוואה

נכה שבבעלותו רכב רפואי זכאי להחזר תשלום הביטוח אחת לשנה, בתשלומי חודש מרץ. שווי החזר התשלום אותו מקבל הנכה הוא בגובה דמי הביטוח לרכב הייצוגי לו הוא זכאי שגילו הוא חצי מגיל החלפת הרכב לה הוא זכאי.

רכישת והתקנת אביזרים נלווים

אביזרי עזר הנדרשים לנכים נרכשים ומותקנים במימון אגף השיקום. יש חובת ביטוח גם עבור אביזרים נלווים אלו, עד לגובה של 2%.

מה קורה בפועל?

בפועל, חברות רבות מסרבות לבטח נכים כלל או שמציעות מחירים גבוהים במיוחד עבור פוליסות ביטוח מקיף שהן מציעות. המצב מחמיר כאשר נהג הרכב הגיש שלוש תביעות כנגד חברת הביטוח שאז היכולת למצוא חברת ביטוח אשר תסכים לבטח נהגים נכים הופכת להיות משימה קשה במיוחד, ואם מקווים למחירים שאינם מופקעים – למשימה בלתי אפשרית.

בשנת 2012 הוגשה תביעה ייצוגית כנגד שתי חברות ביטוח אשר סירבו לבטח נהגים בעלי נכויות בגובה של כ- 360 מיליון ₪ . לאחר דיון בוועדת הכנסת, שני סוכני ביטוח – קובי צרפתי ואבנר כהן הודיעו כי הם מוכנים לבטח נכים, ובכלל זה את ציוד העזר הנלווה.

סוכנויות הביטוח המציעות תנאי ביטוח הוגנים לנכים עוברות מפה לאוזן בפורומים השונים.

על מה כדאי להקפיד בתהליך בחירת ביטוח רכב לנכה?

עבור ביטוח חובה

• במידה ומדובר בביטוח חובה – כדאי לבצע השוואה בין חברות הביטוח השונות
• כיוון שביטוח החובה אינו עבור פגיעות רכוש אלא עבור פגיעות גופניות, ניתן לוותר על הסבר מפורט לחברת הביטוח לגבי אופי הרכב, וכך לחסוך בדמי ביטוח.
• ניתן להפריד בין החברות בהן רוכשים ביטוח חובה וביטוח מקיף.
• אם חברות הביטוח מסרבות למכור ביטוח חובה לנהג, ניתן להתעדכן דרך האתר או הפורום בחברות וסוכנים הוגנים יותר.

עבור ביטוח מקיף

• עשו השוואת שוק מקיפה כדי לבדוק מספר רב של חברות וסוכני ביטוח.
• במידת הצורך היעזרו בפורומים על מנת להגיע לשמות סוכני ביטוח המטפלים בנכים במחירים סבירים.
• דאגו לבטח לא רק את הרכב אלא גם את האביזרים הנלווים.
• בדקו כי קיבלתם החזר תשלום דמי ביטוח במסגרת דמי הניידות של חודש מרץ.
 


 

נותני חסות: