X סגירה
 

האופן החשמלי הראשון בישראל: מרגיש שיצאתי לחופשי

חיים על אופן

משה סבן המרותק מזה 20 שנים לכיסא גלגלים, התנסה במשך 30 יום באופן החשמלי הראשון בישראל, המיועד לכיסאות גלגלים ומספר על החוויה ששינתה את חייו.

לאחרונה השיקה חברת "זמיר נגישות", המתמחה בפיתוח טכנולוגיות ופתרונות נגישות, עבור אנשים עם מוגבלויות, את ה- firefly, האופן החשמלי הראשון מסוגו בישראל, המיועד להתחבר לכיסאות גלגלים.

ה - firefly הוא אופן נייד המכיל סוללה נטענת ומנוע המתחבר לכל סוגי כיסאות הגלגלים והופך אותם מכיסא גלגלים המונע באופן ידני, לכיסא ממונע עם כידון ובכך מאפשר ה firefly למרותקים לכיסאות גלגלים, שיחרור ממלווים וגם חופש אמיתי עם יכולת חדשה להתנייד ממקום למקום, תוך הקלה משמעותית על מפרקי הידיים ובעיקר שיפור באיכות החיים.

לקראת השקת ה-firefly, התנסה משה סבן, 38, שנפצע בצבא ומאז מרותק לכיסא גלגלים, את המכשיר לסיבוב ובדק האם מדובר בבשורה אמיתית לציבור.

האופן החשמלי הראשון בישראל - הופך כל כיסא גלגלים לחשמלי

ממתי אתה מרותק לכיסא גלגלים?

"אני עם הכיסא כבר חצי מהחיים שלי. התגייסתי בשנת 1999 למג"ב והוצבתי במזרח ירושלים. במהלך השירות המבצעי שהתקיים בראשית האינתיפאדה השנייה, חטפתי כדור, שפגע לי בעמוד השידרה והותיר אותי משותק בפלג הגוף התחתון. מאז אני מתנייד באמצעות כיסא גלגלים ועושה הכל! טיולים בחו"ל, ים, פסטיבלים, הופעות, אני חי חיים מלאים ולא נותן לשום דבר לעצור אותי".

כמי שמעיד על עצמו שעשה הכל עם כיסא גלגלים איך התרשמת מה firefly?

"אני מרגיש שיצאתי לחופשי! כל מי שמרותק לכיסא יודע כמה כוח צריך להשקיע כדי לנייד את הכיסא ממקום למקום ומכיר את הכאבים הנלווים בכתפיים ובגב כתוצאה מכך. השימוש ב-firefly פשוט העלים את את הכאב הזה. בנוסף, כאדם שהעצמאות שלו חשובה לו, השימוש במכשיר איפשר לי לבצע הרבה יותר פעולות שבעבר הייתי מבצע באמצעות רכב, עם הכיסא בלבד". 

מה למשל? במה שונה ההתניידות עם האופן לעומת החיים לפניו?

"ההתנהלות היום יומית שלי השתנתה לגמרי, קח לדוגמא הגעה לסופר שנמצא 10 דקות מהבית שלי. לפני ה- firefly הייתי צריך לעבור מהכיסא לרכב, לנסוע לסופר, לחפש ולמצוא חניה ולעבור מהרכב בחזרה לכיסא. לעומת זאת היום, אני פשוט רוכב עם הכיסא והאופן ישירות לסופר. ה- firefly מונע ממני את הסרבול והעניק לי חופש ניידות שלא היה לי עד היום. נשמע קלישאה, אבל זה ככה באמת. על אחת כמה וכמה שעוד מעט הקיץ מגיע והיכולת לנוע למרחקים ארוכים מבלי להגיע למקום חפצך נינוח ולא מיוזע היא יתרון עצום מבחינתי". 

חוץ מהסופרמרקט יש עוד דוגמאות לפעולות שאתה מבצע היום ושלא היית מבצע בעבר?

"כן. טיול בפארק עם אישתי או אפילו בערב עם הכלב, הרי כשמתניידים בכיסא גלגלים ומגלגלים  אותו ידנית כדי להתקדם בקצב הליכה מהירה או לרדוף אחרי הכלב יש צורך במאמץ רב וכמובן שהידיים תפוסות כחלק מפעילות גלגול הכיסא. עכשיו עם האופן הידיים פנויות, מה שמאפשר לי להתנייד הרבה יותר בקלות ולמרחק גדול ואפילו לצאת עם הכלב שלי באיזי. בנוסף, אני יכול גם להתקדם לצד אדם הולך בקצב מהיר מבלי להתאמץ ולהתנשף שזו מעלה חשובה".

כמה זמן עורכת הרכבת ה- firefly על הכיסא שלך?

"בפעם הראשונה צריך להגיע לחברה להתקנת מחברים ייעודיים על גבי הכיסא ולאחר מכן ניתן לחבר את ה- firefly באופן עצמאי בשניות וללא מאמץ".

איך מתבצעת השליטה על ה- firefly?

"השימוש מאוד דומה לשימוש בתלת אופן. השליטה ב- firefly מתבצעת בידיות הכידון באמצעות כפתורי האצה והאטה שמאפשרים לי לוסת את קצב ההתקדמות עד למהירות של 12 קמ"ש. אני יכול אפילו לשלוט בו עם יד אחת".

יש עוד יתרונות שמצאת במכשיר?

"בעיניי כן. זה  האופן החשמלי היחידי שמיועד לכיסאות גלגלים ויש לו תו תקן של מכון תקנים, מה שאומר שזה כבר נוסה על מישהו ואני לא מסתבך עם איזה חאפר. יש לו תקן להטסה, כך שניתן לקחת אותו גם לטיולים בחו"ל, דבר שאין לאף מוצר אחר בשוק".

האישור הטסה זה דבר חשוב?

"מאוד! לפני מספר שנים, עוד לפני ששמעתי בכלל על האופן טיילתי בניו יורק והתניידתי עם הכיסא בעיר קילומטרים על גבי קילומטרים. אני לא אשכח שבסוף כל יום סבלתי מכאבי תופת בכתפיים, אבל מה לא עושים כדי לראות את העיר, אז סבלתי בשקט. מאז כשאני מתכנן טיול אני מגביל את המרחב בו אני עתיד לטייל מדי יום, דבר שמשפיע גם על מי שמטייל איתי. עכשיו כשאני יכול לקחת את ה- firefly אני לא משפיע על אחרים ויכול לטייל כרגיל".

מה הדבר הכי יוצא דופן שביצעת מאז שיש לך את המכשיר?

"האמת, עוד לא עשיתי משהו שאני יכול להגדיר כיוצא דופן, אבל באחת בנסיעות בתל אביב עבר לידי שליח של חברת שליחויות על אופניים חשמליות. אז חלפה במוחי המחשבה שגם אני עם firefly יכול לעשות משלוחים דומים".

אז איך אתה מסכם את החוויה?

"לקנות".

ה - firefly משווק בבלעדיות על ידי חברת 'זמיר נגישות'.

החברה מפתחת פתרונות טכנולוגיים כדי לתת מענה יצירתי לשלל צרכים ואתגרים לאנשים עם מוגבלויות, בין שמדובר בצורך יום יומי ובין שמדובר בצורך ייחודי. החברה מייבאת מכל העולם מוצרים ייחודיים לטובת מתן פתרונות יצירתיים לאתגרים איתם מתמודדים אנשים עם מוגבלות, ושטרם נמצאו להם פתרונות יעילים בישראל בכל קטגוריות הגיל: תינוקות, ילדים, גילאי נוער וצעירים ועבור אנשים מבוגרים.


 

נותני חסות: