X סגירה
 

טיפול קוגניטיבי בנכי צה"ל - הלומי קרב

סובל מהפרעת דחק פוסט טראומטית? בוא לנסות טיפול קוגניטיבי

הלם קרב היא נכות שלא נראית לעין, נכי צה"ל שהוכרו כמי שסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) מעידים כי הרגישו שמשהו לא בסדר איתם - אך ההתמודדות עם אותם סימפטומים הפחידו אותם והם נמנעו מלפנות בבקשה לטיפול רפואי או הגשת תביעה לקצין התגמולים שיכיר בהם כהלומי קרב.

יחד עם זאת, חשיפה של סיפורים אישים אודות הלומי קרב בתקשורת וברשתות החברתיות גרמה לאותם חיילים וחיילות שלקו בהלם קרב להבין שהם "לא לבד במערכה" - להתוודות ולדרוש טיפול רפואי מתאים - גם אם התפרצות חווית הטראומה קרתה מספר שנים לאחר האירוע הטראומטי.

במאמר שלפניכם מידע אודות טיפול קוגניטיבי בנכי צה"ל שלקו בהלם קרב הניתן ע"י מכון פסגות לטיפול והכשרה - ספק מורשה של משרד הביטחון.  

טיפול קוגניטיבי בנכי צהל - הלומי קרב

מהי הפרעת דחק פוסט טראומטית?

להפרעת דחק פוסט טראומטית מספר רב של תסמינים, כאשר רבים מהסובלים מהלם קרב מדווחים על חלומות, מחשבות ודימויים שחוזרים אליהם לעיתים קרובות המלווים בתחושת מחנק, סיוטים וביעותי לילה חוזרים בהם נראים פלשבקים של האירוע שלעיתים מלווים בזיעה קרה, רעידות גוף ועוד. תסמינים נוספים הם "פתיל קצר" (עצבנות) המלווה בהתקפי זעם, קשיי ריכוז, קושי להירדם, דיכאון, חוסר עניין בחיים, בפעילויות חברתיות ועוד.

התפרצות PTSD בקרב נכי צה"ל?

התפרצות PTSD בקרב חיילי צה"ל, נצפתה לרוב בחיילים ששירתו כלוחמים, השתתפו בפעילות מבצעית, מלחמתית או היו קשורים במתן סיוע לכוחות הלוחמים. חיילים שצפו בחבריהם נפצעים ונהרגים. חיילים בשטחי כינוס, חיילים שעברו טראומה ביחידה ועוד.

מרבית החיילים שהוכרו כהלומי קרב PTSD סובלים מהפרעת חרדה והאשמה עצמית שמלווים בביטחון עצמי נמוך, הערכת איום מופרזת, העדר אופטימיות עד כדי גרימה לפגיעה בבריאות אשר יכולה להביא איתה מחלות נוספות כמו יתר לחץ הדם, סוכרת, נשירת שיניים, כמו גם, ירידה בתפקוד החברתי והתעסוקתי.

מהו טיפול קוגניטיבי בהפרעת דחק פוסט טראומטית?

טיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מתמקד במחשבות ובאמונות של אותו המטופל הקשורות לטראומה, לסימפטומים של ההפרעה הפוסט טראומטית ולדיכאון. במהלך הטיפול נחשף המטופל באופן הדרגתי לטראומה וניתנים לו הכלים בעזרתם ניתן להרפות, לתקן את הפרשנות השגויה שהובילה את המטופל ללקות בטראומה. (הטיפול הקוגניטיבי יכול להיעשות גם במטופלים המשתמשים בתרופות באופן קבוע).

מטרת הטיפול הקוגניטיבי בנכי צה"ל שלקו בהלם קרב (PTSD)

מטרת הטיפול הקוגניטיבי שניתן על ידי מכון פסגות לנכי צה"ל אשר לקו בהלם קרב מתמקד בשיפור הזיכרון הטראומטי ושילובו בהקשר לזיכרונות אוטוביוגרפיים אחרים, כמו גם, זיהוי ונטרול מחשבות אוטומטיות של איום, סכנה, פגיעות ועוד.

אבחון וקבלת טיפול קוגניטיבי

אם אתה מרגיש שהתסמינים המופיעים במאמר נוגעים אליך. פנה עוד היום למכון פסגות לטיפול והכשרה כדי לבדוק היתכנות לקבלת טיפול פסיכולוגי בגישה קוגניטיבית התנהגותית.

מכון פסגות לטיפול והכשרה הוקם בשנת 1989 ומפעיל סניפים בתל אביב ובירושלים. צוות מכון פסגות מטפל במגוון קשים רגשיים איתם מתמודדים נכי צה"ל, נפגעי פעולות האיבה ומשפחות שכולות. המכון הינו ספק מורשה של משרד הביטחון.
 


 

נותני חסות: