X סגירה
 

ארגון נכי צה"ל: מסכמים שנתיים של עשייה

שנת תשפ"א – שנה של פעילות ללא הפסקה

חגי תשרי בפתח, רגע לפני שנפרדים משנת תשפ"א ופותחים את השנה החדשה שנת תשפ"ב - הכנו סקירה על ההישגים והעשייה של הנהגת ארגון נכי צה"ל. תרומתו של ארגון נכי צה"ל לשיפור זכויות החברים והחברות ותפקוד הארגון במהלך תקופת הקורונה, הסגרים והנחיות משרד הבריאות. 

בחודש מאי 2019 נערכו בחירות בארגון נכי צה"ל והנהגת הארגון הוחלפה - עו"ד עידן קלימן נבחר לעמוד בראש הארגון שלצדו מ"מ רפי כהן צמח, ראשי המחוזות והמנכ"ל אבי לרמן. 

הפעילות שנעשית על-ידי ארגון נכי צה"ל – היא לא פעילות של אדם אחד אלא מדובר על עבודת צוות קשה – כולם חלק ממהפכה שהביאה להתייעלות ארגונית, שיפור היחסים עם אגף השיקום, משרד הביטחון, הבאת נושא נכי צה"ל לסדר יום הציבורי בכנסת ובתקשורת ואישור רפורמת "נפש אחת".

בכדי להציג את העשייה, בחרנו לחלק את המאמר לשלושה נושאים: הכנסת ואגף השיקום, העלאת התודעה הציבורית והפעילות בתקופת מגפת הקורונה והסגרים.

מסכמים שנתיים של עשייה
הכנסת ואגף השיקום

הנהגת הארגון הנבחרת גילתה כבר בימיה הראשונים כי היחסים של ארגון נכי צה"ל מול אגף השיקום "אינם תקינים" וזקוקים להליך הבראה ובניית אמון מחודשת. נבחרי הציבור בכנסת ישראל אינם מודעים למצוקתם של פצועי צה"ל, כמו משל: הטיפול הרפואי הלקוי, הקפאת תקציבים ומחסור בכוח אדם.

כבר בוועדת המשפיעים – אירוע תקשורתי של ערוץ קשת 12 הופיע יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן והציב את המטרות של הארגון לשנים הבאות: טיפול רפואי הולם לנכי צה"ל והחזרת הכבוד ואהדה הציבורית.

בהנהגת ארגון נכי צה"ל שילבו ידיים ודרשו להקים את ועדת בן ראובן. ועדה שמטרתה בחינת המענה המיטבי לנכי צה"ל. ועדת בן ראובן סיימה את תפקידה והדו"ח שהגישה חשף את הליקויים הרבים בטיפול של אגף השיקום בפצועי צה"ל.

לצורך קידום נמרץ של מסקנות ועדת בן ראובן, החליטה הנהגת הארגון לפעול באופן ישיר מול נבחרי הציבור והכנסת. ארגון נכי צה"ל הקים את שדולת נכי צה"ל בראשות ח"כ עוזי דיין, נבחרי הארגון הופיעו אישית בוועדות הכנסת – ועדת חוץ וביטחון, ועדת העבודה, הרווחה והבריאות והזמינו עשרות חברי כנסת ושרים לביקור בבית הלוחם.

הפעילות מול הכנסת הביאה בפעם הראשונה לביקור של ראש ממשלה מכהן (בנימין נתניהו) בבית הלוחם, יו"ר אופוזיציה (יאיר לפיד), שר ביטחון (בני גנץ) ועוד עשרות רבות של חברי כנסת ונבחרי ציבור – כולם סיירו בבית הלוחם, נחשפו לפעילות הארגון והמצקות של נכי צה"ל. 

הנהגת הארגון השיגה חלק מהיעדים כאשר בחודש מאי 2021 אישרה הממשלה את רפורמת "נפש אחת". רפורמה שמהווה מהפכה ביחס ובתנאי נכי צה"ל במדינת ישראל. רפורמת "נפש אחת" אמורה לטפל בהכפלת כוח האדם שמטפל בפצועי צה"ל, שיפור תנאים, ביטול מבחן ההכנסה, מתן סיוע משפטי, שיפור הזכאות לרכב רפואי וטיפול בפצועי צה"ל הסובלים מהלם קרב / פוסט טראומה ומשפחתם בדגש על בני זוג וילדים.

בימים האחרונים התבשרנו כי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות אישרה את הצווים שמאשרים העלאת קצבאות פצועי צה"ל (במהלך השנתיים האחרונות הושלמה עליה של 10% בקצבאות והסתכמה בתוספת תקציבית בגובה 179 מיליון ש"ח).

העלאת התודעה הציבורית

הציבור במדינת ישראל לא היה מודע למצוקה של פצועי צה"ל. הציבור היה בטוח כי פצועי צה"ל מקבלים את הטיפול הרפואי הטוב ביותר וזוכים להערכה וכבוד.

החלטה אמיצה של ארגון נכי צה"ל הייתה לצאת בקמפיין "לא משאירים פצועים מאחור". סיפורם של נכי צה"ל נחשף בפני הציבור וכן פורסמו עשרות ידיעות בערוצי החדשות השונים, העיתונות הכתובה והמדיה הדיגיטלית.

הארגון פעל בעוצמה - לאחר שפצוע צה"ל איציק סעידיאן הצית עצמו מול משרדי אגף השיקום. הארגון יצא להפגנת ענק בתל אביב להשמיע את מצוקתם של נכות ונכי צה"ל, המפגינים חסמו את דרכי הגישה בכביש איילון. הפגנה נוספת נערכה על-ידי הארגון מול הכנסת בירושלים ולאחריה חסמו מאות חברות וחברים את הכניסה לעיר מכביש 1.

במהלך ההפגנה שודרו ראיונות בטלוויזיה ויו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן קרא לראש הממשלה, שר הביטחון ושר האוצר לאשר מיד תקציבים לטיפול בסובלים מפוסט טראומה וכלל פצועי צה"ל. לדברי עידן "פצועי צה"ל הם לא עול כלכלי – ההפך הוא הנכון – בזכות נכי צה"ל ששומרים על המדינה למדינה יש כלכלה משגשגת וביטחון אישי.."

כיום סיפורם של פצועי צה"ל ידוע לציבור וזוכה לאהדה רבה. אזרחי המדינה ששולחים את ילדיהם לצבא, האבות שעדין משרתים במילואים ויתר הציבור – הוכיחו כי החשיפה לקמפיין הגיעה לכל בית בישראל.

פעילות ארגון נכי צה"ל בתקופת הקורונה

מגפת הקורונה היא תקופה מאתגרת, הנחיות משרד הבריאות משתנות לעיתים קרובות והנהגת הארגון הייתה צריכה לפתוח ערוץ ישיר למקבלי ההחלטות בכנסת על-מנת לדאוג לכלל החברות והחברים.
מנכ"ל הארגון אבי לרמן דאג שמחוזות הארגון ובתי הלוחם ימשיכו לפעול 302 ימים למרות הסגרים וההגבלות. חדרי הכושר פעלו במסגרת "קפסולות" ומכוני הפיזיותרפיה וההידרותרפיה המשיכו לשרת את חברי וחברות הבית.

יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קלימן, מ"מ יו"ר הארגון רפי כהן צמח וראשי המחוזות חילקו כ- 6,000 חבילות מזון לחברי הארגון שנפגעו בקורונה וכן 1,600 ערכות מיגון למלווי הנכים.

הנהגת הארגון החריגה את בתי הלוחם מרשימת המקומות שנסגרו ודאגו להוסיף את פצועי ופצועות צה"ל לרשימת הזכאים למענק קורונה כפול בגובה 500 ש"ח.

לסיכום

השנתיים האחרונות ליוו בעשייה מרובה. הנהגת הארגון עדיין נאבקת ליישום רפורמת "נפש אחת" במלואה, ביטול מבחן ההכנסה והוספת זכויות נוספות ברכב רפואי, דיור וחמי מרפא. הניצנים כבר כאן בזכויות קטנות וגדולות – חלוקת מענק מחשב לכל סטודנט, סל טיפולים לסובלים מפוסט טראומה ופגיעת ראש, העלאת הקצבאות ועוד.

יחד עם זאת, הדרך עוד ארוכה עד ליישום הרפורמה במלואה ועל החברות והחברים לעמוד בעוצמה ובנחישות מאחורי הנהגת הארגון עד להשלמת היעדים שיחזירו את הכבוד הראוי והטיפול המתאים לנכות ונכי צה״ל.

 


 

נותני חסות: