X סגירה
 

מגן מיוחד לכף הרגל

מגן מיוחד לכף הרגל - לחולי סכרת

סיבוכי כף הרגל הסוכרתית הנם מהסיבוכים החמורים מהם סובלים חולי הסוכרת. כף הרגל הסוכרתית הנה בעיה רפואית קשה ביותר המביאה בחלק ניכר מהחולים לאבדן הגפה.

כיבים מקדימים ב- 85% מהמקרים את הקטיעה של הגפה התחתונה. בכל זמן נתון כ- 3-4 אחוז מחולי הסוכרת סובלים מכיבים בכפות הרגלים. כ-15 אחוז מהחולים הסוכרתיים יפתחו כיב בכף הרגל במהלך חייהם. הסכנה לקטיעה עולה לפי 8 ברגע שהתפתח כיב בכף הרגל, חולה העובר קטיעה ברגל אחת נמצא בסכנה גדולה לאבד את רגלו השניה וסיכוייו להישאר בחיים פוחתים בצורה משמעותית. החולה הקטוע הוא מעמסה קשה ביותר על משפחתו ועל מערכת הבריאות.

בארץ ההערכה היא שמבצעים יותר מ-1200 קטיעות בשנה.

במסגרת היחידה לכף הרגל הסוכרתית בבית חולים וולפסון מטופלים באשפוז חולים הסובלים מכף הרגל הסוכרתית במטרה להציל את הגפה הפגועה. ביחידה מבוצעות עבודות מדעיות שונות על מנת להביא לשיפור הטיפול בבעיה סבוכה זו .

כאשר מתפתח כיב סוכרתי ישנה שורה של מהלכים שמטרתם להביא לריפוי הפצע. האסטרטגיה כוללת טיפול מקומי באמצעים שונים בפצע עצמו לשיפור הריפוי המקומי, שיפור באספקת הדם לאזור הפצע במידה והדבר אפשרי וכמובן אמצעים שונים שמטרתם להוריד את הלחץ מאזור הפצע על מנת לאפשר לו להסגר.

על מנת להגיע להפחתת הלחץ משתמשים כיום בשיטה הקלאסית של שימוש בגבס – CONTACT CAST בצורות שונות עם מודיפיקציות כגון שימוש בפרסה ממתכת. בנוסף יש מוצרי מגף שונים שמטרתם זהה, הורדה והגנה על כף הרגל עד לקבלת ריפוי הפצע. לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות.

במסגרת היחידה נעשתה עבודת PILOT משותפת עם מכון ברק אורטופדיה שבה השתמשנו במגן מיוחד לכף הרגל שפותח על ידי מר' ברק שמטרתו להסיר את הלחץ מאזור הכיב בכף הרגל. המגן לכף הרגל נוסה על 4 חולים. החולים טופלו בפרקי זמן של כחודש עד כ-4 חודשים וב-3 חולים קיבלנו סגירה מלאה של הפצע כאשר בחולה אחד היו פצעים בשתי כפות הרגלים כלומר ב-4 כפות רגלים הפצעים נסגרו ובחולה הרביעי הפצע קטן בצורה משמעותית לחצי מגודלו הקודם. יש לציין שלכל החולים הפצעים היו פצעים כרונים שהיו כבר למעלה משנה וטופלו בצורות שונות כולל טיפול בגבס. התקווה היא שהשימוש במגן לכף הרגל ישמש כאמצעי מניעה להתפתחות כיבים חדשים.

לאור ההצלחה יש מקום להשתמש בשיטה זו של מגן לכף הרגל במקרה של פצעים בכף הרגל. שיטה זו זולה יותר משימוש במוצרי מדף סטנדרטים והיא מותאמת בצורה ייחודית לכל חולה בהתאם למצבו הרפואי.
                          

דר' פלדברין זאב
סגן מנהל המחלקה האורטופדית
מנהל היחידה לכף הרגל והקרסול
והשרות לכף הרגל הסוכרתית. 


 

נותני חסות: