X סגירה
 

האם משרד הביטחון צריך לטפל בנכי צה"ל שמעשנים?

האם קיים קשר בין פציעה בשירות לעישון סיגריות ?

יותר ויותר נכי צה"ל מעידים כי בעיקבות הפציעה חלה עליה בכמות הסגריות אותם הם מעשנים כל יום, פדויי שבי, הלומי קרב ופצועים נוספים קובעים - הפציעה גורמת לנו נזק עקיף בעישון , אם כך נשאלת השאלה : האם משרד הביטחון אגף השיקום צריך לממן טיפול לנכי צה"ל מעשנים או לא ?

נזקי העישון ברורים לכולנו: העישון הוא אחד הגורמים העיקריים לסרטן הריאות, למחלות נשימה, הצרת עורקים,  סרטן הגרון, סרטן הפה, סרטן צוואר הרחם, מחלות ריאות כרוניות, אימפוטנציה, הוא הורס את השיניים, משפיע על הראייה, מביא להזדקנות מוקדמת של העור ועוד שפע של חולות רעות.

נראה כי כל העולם המערבי פועל ביתר שאת בשנים האחרונות על מנת להקטין את שיעורי העישון ואת החשיפה לעישון במקומות ציבוריים, ובראש הרשימה עומדות אירופה וארה"ב. אולם למרות כל הרפורמות הסיגריות עדיין כאן ולא נראה שהן עומדות להתפוגג כמו עשן מן העולם.

מחקרים רבים ניסו לבחון אילו אנשים נוטים לעשן, והדעות נותרו חלוקות, אך נראה כי קיימת תמימות דעים באשר לקשר בין דיכאון לבין הנטייה לעשן. אנשים שסובלים מדיכאון צפויים לעשן יותר מאנשים שאינם סובלים מדיכאון. קשר זה נמצא במאות מחקרים קליניים.

כעת משידוע הקשר שבין שני משתנים אלו, היכן זה מעמיד את נכי צה"ל?  דיכאון הוא הרי אחד התופעות הרווחות המלוות אנשים אשר סובלים מנכות פיזית או נפשית, ונשאלת השאלה האם משרד הביטחון צריך להכיר בנזקי העישון של נכי צה"ל? האם עליו לממן טיפולים להפסקת עישון (למשל, האם עליו לממן טיפולי ספא וסאונה שיעילים להרחבת העורקים של מעשנים??) או אם נלך לקיצוניות שנייה - האם משרד הביטחון  צריך לממן סיגריות לנכי צה"ל שמעשנים?


 


 

נותני חסות: