X סגירה
 

רכב רפואי - הפסדנו את המערכה

מכה אנושה לנכי צה"ל

זכאות לרכב רפואי נחשבה עד לפני מספר שנים להטבה מספר אחת לה זכאים נכי צה"ל רבים, בחמש שנים האחרונות התמונה השתנתה ללא היכר ונכי צה"ל בעלי זכאות לרכב רפואי גילו "ביום בהיר אחד" שבמהלך השנים האחרונות הם הפסידו עשרות אלפי שקלים מתוך ההטבה.

לאן הכסף נעלם ?

זה לקח לאגף השיקום חמש שנים, לאט לאט, צעד אחר צעד אגף השיקום ניסה והצליח להרדים את נכי צה"ל. ובזמן שנכי צה"ל נמו את שנתם, אגף השיקום הצליח להאריך את תקופת ההחלפה של רכב רפואי לארבע שנים, למנוע עדכון תעריפי הדלק, להקטין את מספר הזכאים ולרוקן עשרות מיליוני שקלים להם זכאים נכי צה"ל מתוקף הוראת רכב רפואי 56.02.

שינוי הסטטוס קוו (המצב הקיים)

הוראת רכב רפואי נועדה לשמור, לדאוג ולעזור לנכי צה"ל להחליף את הרכב הרפואי שברשותם ללא תוספת כספית, כלומר להגיע לנקודת האיזון בה – ערך הרכב הרפואי בתוספת הפטור החדש יהיו שווי ערך לרכב יציג חדש. כלומר נכה צה"ל מגיע לסוכנות הרכב שבחר עם הרכב הרפואי הישן ויוצא עם רכב רפואי חדש מבלי להוסיף כסף.

בנוסף הוראת אגף השיקום בנושא רכב רפואי הייתה אמורה לדאוג למימון סביר של הוצאות תפעול הרכב ואחזקתו, השתתפות בעלות ביטוח, טיפולים, דלק, ירידת ערך וכד'.

כאמור עד לפני כ- 5 שנים, הוראת אגף השיקום בנושא רכב רפואי נתנה מענה מכובד לכלל נכי צה"ל, ללא קשר למצבם הכלכלי, כל נכה הצליח להחליף את רכבו הרפואי ולשמור על ערכו השוק.

שינוי המצב הקיים על ידי אגף השיקום, הביא נכי צה"ל רבים, למצב בו אין באפשרותם להחליף את הרכב הרפואי, אין באפשרותם להתנייד עם הרכב הרפואי, ונכי צה"ל רבים מוצאים עצמם מסוגרים בביתם מבלי יכולת לממן את ההוצאות הכרוכות בהחזקת רכב רפואי ושימושו היומיומי.

תעריפי הדלק

עדכון תעריפי הדלק להם זכאים נכי צה"ל הם בגדר מחדל ! מחדל המאלץ נכי צה"ל רבים להוציא כסף מתקציב המזון, הבריאות, החינוך, הילדים בכדי לעמוד בהוצאות הגבוהות.

רק לעמוד את עומק המחדל ולהאיר עיניים, הרי שבשנתיים האחרונות תעריפי הדלק נסקו מעלה, מחיר ליטר בנזין 95 אוקטן עומד כיום על למעלה מ- 7 שקלים, לעומד התעריף שמקבלים נכי צה"ל בעלי רכב רפואי שעומד על פחות מ- 4 שקלים.

קיים פער של כמעט 100% בין תעריף הדלק שאנו נכי צה"ל משלמים בפועל לבין תעריף הדלק אותו אנו מקבלים כחלק מתגמולי הניידות.

הארכת מועד החלפת הרכב

הארכת מועד החלפת הרכב הרפואי לארבע שנים, שאמורה להיכנס לתוקף בימים אלו עומדת לעלות במקרה הטוב לכל חבר, נכה צה"ל שזכאי לרכב רפואי כ-  30,000 ₪ (שלושים אלף שקלים חדשים) לפחות.

מדובר על הפרש משמעותי שלא יהיה זמין לכל אחד ואחד, הפרש שיאלץ נכי צה"ל רבים להישאר עם הרכב הרפואי הישן הרבה שנים.

ממה נובע ההפרש העצום הזה ?

ההפרש העצום נובע מכמה פרמטרים (סיבות) חשובים : הפסד "שנתון רכב" , תיקונים ובלאיי, מצב שוק המכוניות המשומשות  

מה יודעות חברות ההשכרה והליסינג ?

מדוע חברות אלו מחליפות את צי הרכבים שלהם כל שלוש שנים ? חברות ההשכרה והליסינג מחליפות את צי הרכבים שלהם כל שלוש שנים, האם הן יודעות משהו שאנחנו נכי צה"ל לא יודעים ?

חברים יקרים, בוודאי שחברות הליסינג וההשכרה יודעות משהו שאנחנו נכי צה"ל מעדיפים לעצום עין !

החברות יודעות כי כל יום נוסף מעבר לשלוש שנים ! הוא הפסד כסף ! הפסד שנובע ישירות מעלויות התפעול והאחזקה של הרכב.

הן יודעות כי "שנתון רכב" נוסף מעבר לשלוש שנים מרחיק אותם מנקודת האיזון, נקודה על ציר הזמן שמאפשרת החלפת רכב ישן בחדש ללא צורך בתוספת מימון. 

שלוש שנות אחריות

שאלה חשובה שיש צורך להעלות שוב ושוב היא : מדוע רוב יבואניות הרכב בישראל מעניקות שלוש שנות אחריות לרכב חדש ?

כיום שרוכשים רכב חדש, היבואן מעניק אחריות לרכב למשך שלוש שנים. חישוב תקופת האחריות לשלוש שנים ולא יותר - לא נקבעה סתם כך (במחי יד), אלא נעשתה לאחר חישובים אקטואריים (כלכליים) רבים שהראו חד משמעית !

עלויות אחזקת רכב מעל לתקופה של שלוש שנים יוצר הפסד כספי של אלפי שקלים. הפסד שנובע מתיקונים, בלאי ו"שנתון הרכב".

כך לדוגמא : רכב בשנה הרביעית לאחזקתו נמצא בסבירות גבוהה להוצאות תחזוקה שנובעות לרוב ממצבר, צמיגים, בולמים, ציריות וכד'. בדובר בהוצאות שמסתכמות באלפי שקלים, אלפי שקלים שיכולת לחסוך לו הרכב הרפואי שברשותך היה מוחלף כעבור שלוש עד שלוש וחצי שנים.

מצב שוק מכוניות יד-שניה

נקודת מבט נוספת אותה צריך לקחת בחשבון הוא מצב שוק מכוניות יד-שניה בישראל, אם בעבר אנשים חיכו בצפייה לרכוש רכב מנכה צה"ל או רופא, רכב שקיבל מעטפת של "רכב שמור", הרי שהיום אנשים הרוכשים רכב יד שניה מחפשים מודל גבוה ואפשרויות מימון.

לא צריך ללכת רחוק, צריך רק לפתוח את עיתוני סוף השבוע או להביט בשלטי חוצות בכדי לראות מבצעי מכירות של רכבים יד שנייה שהיו בבעלות חברות השכרה וליסינג.

השיווק עובד ! מחיר מחירון בתוספת אחריות לחצי שנה ומימון עד 60 תשלומים, שולח את הציבור לרכוש את המכוניות ישירות מהחברות ולהשאיר את שוק מכוניות יד שניה בבעלות פרטית בבעיה שהולכת ותופחת.

נכה צה"ל לא יכול למכור את מכוניתו בתשלומים.

נכה צה"ל לא יכול לתת אחריות תיקונים.

התוצאה העגומה ! נכי צה"ל צריכים להתמודד בשוק מכוניות יד-שניה על ידי הורדת מחיר הרכב הרפואי מתחת למחיר המחירון המומלץ, תופעה מדאיגה שמגדילה באלפי שקלים נוספים את ההפרש לרכב רפואי חדש.

הגזרות הגדולות עדיין לפנינו

אם לא די בכל האמור, הרי שאגף השיקום לא עוצר כאן. אלא מתכנן קיצוץ חד בתקציב הרכב הרפואי, חלק מהקיצוץ יהיה הקשחת הקריטריונים לקבלת רכב רפואי מאגף השיקום.

שינוי הוראת אגף השיקום בנושא רכב רפואי הולך להותיר אלפי זכאים ללא רכב רפואי וללא תגמולי ניידות.

הועדות שהוקמו תומכות, הממשלה תמכה ואגף השיקום עומד ליישם את ההחלטות הלכה למעשה.

מי יהיה מחוץ לרשימה ?

עדיין מוקדם לקבוע מי יהיה מחוץ לרשימה, אך כגודל הרשימה כך תהיה גודל המכה, כפי שמסתמן היום רק נכי צה"ל פגועי גפים יקבלו זכאות לרכב רפואי, שאר הנכים : הלומי קרב, בעלי נכויות 50% ומעלה (ללא פגיעות גפים) יאלצו לעבור – איש איש בזמנו ועדת ניידות. ועדה שכולנו יכולים לצפות את מסקנותיה.

אל תישאר אדיש – כתוב ליושב ראש הארגון מה אתה חושב ומרגיש >>>
 

כתבות שאולי יעניינו אותך