X סגירה
 

נכי צהל: הזכויות שלא ידעתם שמגיעות לכם

מדריך לזכויות נכי צה"ל

משרד הביטחון הכיר בכם כנכי צה״ל? חשוב שתדעו מהן כל ההטבות שלהן אתם זכאים, ממענקי דיור, הנחות בבתי הקולנוע ועד הטבות במיסים לקניית רכב חדש

מדינת ישראל מעניקה מעמד מיוחד לאנשים אשר הפכו לנכים במהלך וכתוצאה משירותם הצבאי. משרד הביטחון מכיר בכך שיש לה חוב מוסרי לאותם אזרחים אשר בריאותם נפגעה כאשר הגנו על המדינה ועל תושביה, ועל כן זכאים נכי צה״ל לשלל הטבות וזכויות בתחומים שונים מדיור ועד פנאי. הטבות אלו ניתנות על מנת להקל ככל הניתן על חייהם של נכי צה״ל, ולאפשר להם לחיות בכבוד. במיוחד בשבילכם, אספנו את כל אותן זכויות והטבות שאתם כנכי צה״ל זכאים לקבל. לגזור ולשמור:

מגורים ורכב: הנחה בארנונה

נכי צה״ל בעלי 10 אחוז נכות ומעלה, זכאים להנחה בארנונה, בדירה מושכרת או בדירה שבבעלותם. ככל שהדירה קטנה יותר, כך ההנחה בארנונה משמעותית, כשדירה בגודל 70 מ״ר למשל למשפחה בה עד 4 נפשות, תזכה אתכם בהנחה של 66 אחוזים על הארנונה. במידה והמשפחה שלכם כוללת יותר מ-5 נפשות ואתם מתגוררים בדירת 90 מ״ר , תקבלו הנחה על הארנונה בגובה של 66 אחוזים. כדי ליהנות מההנחה הזאת, עליכם להציג בעירייה שבה ממוקמת הדירה את אישור משרד הביטחון על מעמדכם כנכי צה״ל.

הנחה בתשלום מס רכישה

נכי צה״ל שנקבעה להם דרגות של נכות לצמיתות מעל ל-19 אחוזים, זכאים להנחה בשיעור של 0.5 אחוז על מס רכישה בעת קניית דירה, זאת בתנאי שהדירה מיועדת לטובת מגורים אישיים. את ההנחה הזאת ניתן לקבל פעמיים בחיים, ובמידה ואתם נשואים, גם בן הזוג זכאי להנחה. על מנת לקבל את ההנחה יש להגיש בקשה למשרד המקרקעין באזור שבו נמצא הנכס.

מענקי דיור

נכי צה״ל בעלי דרגת נכות של מעל 35 אחוזים זכאים למענקי דיור בעת רכישת דירה חדשה  בקומה נמוכה (עד קומה שנייה בלי מעלית). גובה המענק נע בין 29,940 ש"ח ועד 110,240 ש"ח. כמו כן, במידה והתגוררתם בדירה בקומה גבוהה עוד לפני שהפכתם לנכים וברצונכם להחליף דירה לקומה נמוכה יותר לצורך נגישות, אתם זכאים למענק של עד 59,970 שקלים (נכים מעל 35 אחוזי נכות).

הלוואות לדיור

נכי צה״ל בעלי דרגת נכות של מעל 20 אחוזים, זכאים לקבלת הלוואה לדיור, כששיעור ההלוואה משתנה בהתאם לאחוז הנכות, סוג הנכות והפגיעה. סכום ההלוואה עבור קניית דירה ראשונה נע בין 48,740 שקלים ועד 315,200 שקלים, וסכום ההלוואה עבור החלפת דירה נע בין 24,370 ועד 157,600 שקלים. בנוסף לכך, נכי צה״ל זכאים לפטור מלא של אגרת רישום משכנתא (125 שקלים). חשוב לדעת כי לעיתים הבנקים מעניקים הטבות לנכי צה״ל על משכנתאות, ולכן כדאי לברר את הנושא ולהציג בעת פגישה עם הבנק מסמכים המעידים על הנכות שלכם. בנוסף, שימו לב כי יש באפשרותכם לרכוש ביטוח משכנתא חוץ בנקאי. חברות ביטוח שונות מציעות מחירים תחרותיים לאלו של הבנק, כך שתוכלו לרכוש ביטוח משכנתא במחיר מוזל עוד יותר.

הנחה במיסים לקניית רכב חדש  (רכב שיקומי)

נכי צה״ל בעלי נכות של 25 אחוז ומעלה שלא קבלו רכב רפואי מטעם משרד הביטחון, זכאים לקבל הנחה של עד 75 אחוז על מס קניית רכב חדש. ההנחה ניתנת לנכים שזקוקים לרכב לצורך עבודתם, כשכירים או כעצמאים, וכדי לקבלה יש להגיש בקשה למחלקת הרווחה שבמחוז אגף השיקום.

הנחות בתחבורה ציבורית

נכי צה״ל זכאים להנחות בתחבורה ציבורית: 33 אחוזי הנחה ממחיר הנסיעה ברכבת ישראל וכן 33 אחוזי הנחה ממחיר הנסיעה בכל קווי האוטובוסים. על מנת ליהנות מההנחות, עליכם להגיע לעמדות לרכישת ״רב קו״, להציג כרטיס נכה צה״ל, ושם ינפיקו עבורכן כרטיס רב קו שיספק לכם את ההנחות בתחבורה הציבורית.

רפואה וטיפולים: הנחה ברשת ״סופר פארם״

"סופר פארם", רשת בתי המרקחת , הקוסמטיקה והטואלטיקה, מעניקה לנכי צה״ל הנחה של 10 אחוזים על כל המוצרים, לא כולל על מוצרים במבצע ועל תרופות הממומנות על ידי קופת החולים. כדי ליהנות מההטבה, עליכם להגיע לאחד מסניפי ״סופר פארם״, למלא טופס מיוחד, לצרף צילום של כרטיס נכה צה״ל, צילום תעודת זהות ותמונת פספורט, ולאחר מכן תהיו זכאים לכרטיס שיספק לכם הנחה קבועה של 10 אחוזים.

טיפולים בחמי מרפא

נכי צה״ל בעלי פגיעה אורתופדית או נוירולוגית, זכאים לטיפולי ספא בים המלח או בטבריה. הטיפולים ניתנים על מנת להקל על התמודדותם של נכי צה״ל לאחר פציעתם, כשכמות הטיפולים משתנה בהתאם לאחוז הנכות.

מענק טיפולי שיניים

נכי צה״ל בעלי שיעור נכות של מעל 19 אחוזים, נהנים ממענקים על טיפולי שיניים. שיעור המענק משתנה לפי קריטריונים שונים ובהתאם לאחוז הנכות.

השכלה ופנאי: מימון לימודים

מעוניינים ללמוד תואר ראשון או לעבור הכשרה מקצועית? הנכם זכאים לקבלת סיוע במימון הלימודים. הסיוע כולל מימון של שכר לימוד שנתי עד לסכום של 22,000 שקלים, תשלומים עבור קורסי השלמה, דמי הרשמה ואגרת לימוד, וכן תשלום עבור הוצאות מחיה בתקופת הלימודים, ולעיתים יינתן גם מימון ברכישת ספרי לימוד.

השתתפות בהוצאות טלפון

נכים בעלי 20 אחוזי נכות ומעלה זכאים להחזר חלקי על שיחות טלפון סלולארי ועל דמי שימוש. את ההחזר מקבלים כמענק שנתי ובשיעור של בין 341 שקלים ועד 731 שקלים מידי שנה.

הנחה בבתי קולנוע ובתיאטרון

חובבי הסרטים שבינכם וודאי יודעים כי מגיעה לכם הנחה על כרטיס לקולנוע, עם הצגת כרטיס נכה צה״ל. כמו כן, ישנם תיאטראות המציעים הנחה לנכי צה״ל על הצגות ומופעים שונים. מומלץ להתעדכן מול בית העסק לפני רכישת כרטיסים.

הנחות וכניסות חינם למוזיאונים ולאטרקציות

ישנם מוזיאונים ואתרי אטרקציות רבים ברחבי הארץ המעניקים הנחה על תשלום הכניסה ולעיתים אף מאפשרים כניסה בחינם בעת הצגת כרטיס נכה צה״ל. כך למשל, נכי צה״ל יכולים להיכנס בחינם ל"קיפצובה"- פארק משחקים לכל המשפחה, לקבל הנחה בקייקי מעיין הגושרים, וכן להיכנס ללא עלות למרכז המבקרים במצפה רמון, בו תיהנו מתצפית מרהיבה על מכתש רמון. מומלץ להתעדכן בבתי העסק האם ישנה הנחה או כניסה חינם עבור נכי צה״ל.

המדינה מוקירה אתכם  על תרומתכם במהלך השירות הצבאי, ולכן מעניקה לכם את ההטבות השונות. ההטבות לנכי צה״ל מתעדכנות מעת לעת ומומלץ להתעדכן דרך אגף השיקום. חשוב שתהיו מודעים להטבות שמגיעות לכם ושלא תוותר על זכויותיכם.


 

נותני חסות: