X סגירה
 

האם בשנה הקרובה תעשה רפורמה בתו חניה לנכים?

מי יותר נכה ממי - האם המדינה יוצרת סכסוך בין קבוצות נכים?

מדינת ישראל מנפיקה שני סוגים של תו חניה לנכים. תו חניה עם סמל עגלה ותו חניה משלוש. בזכות פסיקות של בתי המשפט בארץ ההבדלים בין תווי החניה הולכים ומצטמצמים והגיע הזמן ששר התחבורה מר ישראל כץ יעשה רפורמה רצינית ויסדיר אחת ולתמיד קריטריונים לקבלת תו חניה אחיד לכלל הנכים בישראל.

דבר אחד ברור המצב כיום הוא בלתי נסבל, כל אחת מקבוצות הנכים מושכת לכיוון שלה, ארגוני הנכים רבים ביניהם מי יותר נכה ממי. למדינה קשה להחליט. השטח גועש ונוצרת עויינות ויריבות בין קבוצות הנכים.

על דבר אחד כולם מסכימים - צריך לעשות סדר ויפה שעה אחת קודם.

חניה שמורה לנכים

ואדרת פני תו עגלה

בודדים הנכים, אם בכלל ישנם כאלה, שיעמדו בחניית נכים עם תו משולש, יראו רכב עם תו נכה עגלה ויפנו לו את מקום החניה. וזאת מבלי לדבר על אותם נהגים חצופים חסרי מצפון : בני זוג, ילדים, קרובי משפחה, חברים ומכרים שמחנים בחניית נכים למרות שהנכה כלל וכלל לא נמצא ברכב.
לכן הבעיה היא תרבותית וחינוכית ולא צורתו של תו הנכה - צורה שהופכת ללא רלוונטית ולמעט הבדלים בודדים שנשארו כמו : נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית וחניה חינם בחניונים ציבוריים (נושא שנמצא בתהליכי שינוי) לא קיים הבדל מהותי.

שר התחבורה צריך לקדם רפורמה

משרד התחבורה צריך להפנים שרפורמה בנושא תווי החניה לנכים חשובה בראש ובראשונה לציבור הנכים ובתנאי שתעשה כראוי ובשינוי הגישה הרווחת כיום:

א. תו נכה אחיד לכלל ציבור הנכים בישראל הזכאים לתו נכה.

ב. תו הנכה צריך להיות אישי ולא של הרכב – זכאות לתו נכה אחד בלבד לנכה.

ג. חקיקת קנסות ועונשים פלילים כנגד שימוש לרעה בתו הנכה וחניה של אזרחים בחניית נכים.

תו נכה אחיד לכל הנכים

תו הנכה שמונפק על ידי משרד התחבורה צריך להיות אחיד לכלל הנכים. צריך להפסיק את המריבה מי יותר נכה ממי. נכה הוא נכה ואם הוא עומד בקריטריונים ונקבע שהוא זכאי לתו חניה – יהיה זה תו חניה אחיד בין אם מדובר בנכה קטוע רגל, נכה פגוע עמוד שידרה, חבלה מוחית או נכה מרותק לכיסא גלגלים.

הרכב לא נכה !

התקנה קובעת שכל נכה יהיה זכאי לקבל תו נכה עבור שתי מכוניות. ששר התחבורה דאז שאול מופז חתם על התקנה הוא ניסה לפתור את בעייתם של הנכים שברשותם רכב פרטי ורכב מטעם העבודה. בפועל לצערנו חלק מציבור הנכים בישראל עושה ניצול ציני של התקנה (שוב מדובר בתרבות וחינוך) והשוק הוצף בתווי נכה.

לכן הפתרון הוא הנפקת תו נכה אישי. תו הנכה יהיה שייך לנכה ולא לרכב ויהיה בשימושו של הנכה בלבד. במידה ויעשה שימוש לרעה בתו הנכה יוטלו על הנכה קנסות וסנקציות פליליות לרבות שלילת הזכות להחזיק בתו נכה.

חקיקה, אכיפה, מיצוי הדין

העדר חקיקה מספקת, אכיפה של משטרת ישראל ומיצוי הדין כנגד נהגים שחונים בחניית נכים, כמו גם, נהגים המשתמשים ברכב נכים תוך ניצול ציני של תו הנכה, הם שורש הבעיה שקיימת ובסופו של דבר מסתכמת בחינוך ובתרבות של הציבור הישראלי.

בעזרת אמצעים טכנולוגים שעומדים לרשותנו בתוספת חקיקה של קנסות כבדים כנגד העבריינים שמרשים לעצמם להחנות בחניית נכים וכן העלאת רף הענישה לרבות סנקציות פליליות כנגד שימוש לרעה בתו חניה לנכים הם הדרך היעילה להתמודד עם תופעה הזאת.

להלשין זאת לא מילה גסה

האכיפה בישראל מוטלת על כתפיה של המשטרה שצריכה לדאוג לטפל בבעיות ביטחון, פריצות, גניבות ועוד. מצבת כוח האדם במשטרה קטן ובניגוד למדינות אחרות לא ניתן להעמיד שוטר בכל פינת רחוב ובטח שלא לפקח על חניית נכים.

בעייני הציבור הישראלי המילה להלשין נחשבת כמילת גנאי. רבים מהנהגים מסתמכים על עובדה זו ומרשים לעצמם להתנהג בבריונות - להחנות בחניית נכים מתוך ידיעה שהסיכוי לקבל קנס קטן מאוד.

הקמת התארגנות מקומית בשיתוף בני נוער מבתי הספר התיכוניים יכולה לשנות את המצב :

א. לחנך את הדור הצעיר לתת כבוד לאדם הנכה ולכבד אותו

ב. לתעד את הנהגים העבריינים (מבלי להיכנס איתם לעימות) ולהעביר את הממצאים למשטרת ישראל.

שינוי לרווחת ציבור הנכים

לסיכום, הנפקת תו נכה עגלה או תו נכה משולש היא המצאה ישראלית. בכל העולם קיים תו נכה אחיד לכלל ציבור הנכים. ההבדלים בין התווים הקיימים הם מינוריים ולכן הגיע הזמן להפסיק את מלחמת הנכים – מי יותר נכה ממי ולהנפיק תו נכה זהה לכולם, לעדכן את החקיקה והקנסות הקיימים ולהתחיל לחנך את הדור הצעיר לתת כבוד לחניות הנכים.

 

כתבות שאולי יעניינו אותך