X סגירה
 

טיפול חדשני לכאבי הברכיים והגב בהשתתפות משרד הביטחון

כאבי ברכיים כתוצאה מניוון של הסחוס (אוסטיאוארתריטיס) כבר הפכו למגיפה עולמית

אפוסתרפיה, פיתוח ישראלי, הינו טיפול רפואי מוכח מחקרית לבעיות וכאבים בברכיים ובגב התחתון, שמשנה עבור רבים בארץ והעולם את איכות החיים. מדובר בטיפול שמטרתו להפחית את העומסים במפרקים הפגועים, לחנך מחדש את השרירים לעבוד נכון ולשפר את תבניות ההליכה.

לקביעת בדיקת ייעוץ והתנסות ללא התחייבות - לחץ כאן >> 

לפעמים צריך לתת למספרים לדבר בעד עצמם ולהבהיר עד כמה מחלת אוסטיאוארתריטיס (OA) היא אחת המגפות הקשות של המאה ה־21. זה לא סוד שאוכלוסיית העולם המערבי מתבגרת וגילה הממוצע עולה. בעשור האחרון ניכרת עליה משמעותית בכמות ניתוחי החלפת הברך כשבארצות הברית לבדה בוצעו כ־402,100 החלפות מפרק ברך בשנת 2003, ואילו בשנת 2010 בוצעו כבר כ־719,000 ניתוחים כאלה. מגמה זו צפויה להמשיך ולעלות בשני העשורים הקרובים. ואם זה המצב הנוכחי, התחזית העתידית הינה שמספר ניתוחי החלפת הברך בארה"ב בשנת 2030 יתקרב ל־3.5 מיליון ניתוחים. כבר כיום יש בארה"ב למעלה מ־4.5 מיליון איש עם לפחות ברך מלאכותית אחת. ההערכה היא שבארץ מתבצעים מדי שנה כ־4,000 ניתוחי מפרק ברך.

סקר שנערך לרגל יום הארטריטיס הבינלאומי, מצא כי בעיות בברכיים עלולות לגרום לא רק לנזק בריאותי ונפשי אלא גם לנזק כלכלי בשל היעדרות מהעבודה ורכישת מוצרים טיפוליים רבים. כמעט שליש מהסובלים מבעיות ברכיים מדווחים על פגיעה כלכלית כתוצאה מהבעיה ומציינים שהפסידו בשל כך 11 ימי עבודה בשנה האחרונה.

כ־17% מהסובלים מבעיות ברכיים מדווחים כי נאלצו להפחית, לשנות או להפסיד לחלוטין את עבודתם כתוצאה מהבעיה. נתונים לא פשוטים, שרק ילכו ויחמירו בשנים הקרובות.

לא רק הסחוס

אוסטיאוארתריטיס הינה דלקת מפרקים ניוונית, המוכרת גם כ"שחיקת סחוס" או "שחיקת מפרקים", כחלק מתהליך המחלה - הסחוס המצפה את פנים המפרק ומגן על העצם מתנוון והתנועה החלקה במפרק נפגעת. עם התקדמות המחלה הדבר מתבטא בכאבי ברכיים, בירידה תפקודית ובפגיעה באיכות החיים של המטופל.

מחקרים מדעיים רבים שנעשו בשני העשורים האחרונים מראים כי אוסטיאוארתריטיס הינה הרבה מעבר לשחיקת סחוס – מסתבר כי מעבר לפגיעה במפרק ישנה פגיעה משמעותית גם בשרירים המייצבים את המפרק. שרירים אלו מתכווצים בחוזקה סביב המפרק דבר המביא לעליה בעומסים השוחקים את המפרק לכאבים ולפגיעה בתבנית ההליכה.

גורמים נוספים לכאבי ברכיים הינם קרעים במניסקוס (סהרון) - ה"בולם זעזועים" במפרק הברך ובעיות בפיקת הברך. גם במקרים אלו אובדן השליטה השרירית והכיווץ החזק סביב הברך מהווים גורם משמעותי. הדבר נכון גם בכאבי גב תחתון ובמקרים של בלט ופריצת דיסק – גם בבעיות אלו הראו מחקרים כי אובדן השליטה השרירית והתכווצות חזקה סביב האזורים הפגועים הינם גורמים משמעותיים בירידה תפקודית, בפגיעה בתבנית ההליכה ובעליה בכאב.

מדובר כמובן, בבעיות האורתופדיות הנפוצות בעולם, והמשמעות עבור הסובלים הינה כאבים, פגיעה בתפקוד היומיומי ופגיעה באיכות החיים. ואם התחלנו עם מספרים, נמשיך איתם: מעל לגיל 45 כ־43% מהאוכלוסייה סובלים מכאבי ברכיים, ומעל גיל 65 כבר מדובר במחצית מהאוכלוסייה, לא פחות. * כ 60% עד 80% מהאוכלוסייה יסבלו מכאבי גב במהלך חייהם, מהם כ- 7% עד 10% יסבלו מכאב גב כרוני. ***, ****

התסמינים של כאבי המפרקים יכולים להשתנות במידה רבה מאדם לאדם ובהחלט מדובר בחלק בלתי נמנע של ההזדקנות.
התופעות שכיחות וקשות עוד יותר כשאנחנו מגיעים לגיל המעבר. דווקא אז, כשמתחילים את פרק ב' בחיים, הפגיעה באיכות החיים עלולה להיות קשה במיוחד. וגם הגוף שלכם, בואו נודה באמת, כבר לא צעיר ורגיש מאוד לכל שינוי קטן. הן נשים והן גברים יכולים לחוות מגוון רחב של סימפטומים בגילאים הללו שיכולים לנוע בין גלי חום ותחושת עייפות ועד לכאבים בגב, בברכיים ובאזורים נוספים. שינויים הללו קשורים גם ברמות ההורמונים בגוף. מבחינת כאבי המפרקים השינוי העיקרי קשור בירידה של הורמון בשם טסטוסטרון. אמנם רבים מכירים את ההורמון הזה כהורמון המין הגברי אבל הוא קיים באופן נורמלי גם בנשים.

טסטוסטרון אחראי בין השאר ליצירת רקמת שריר הן בגברים והן בנשים. עם השנים, ובמיוחד בגלל השינויים הקשורים בגיל המעבר רמת הטסטוסטרון יורדת. המשמעות היא שהשרירים בגוף מאבדים מסה, כלומר הופכים קטנים יותר, וזמן התגובה שלהם מתארך. משם הדרך לכאבי ברכיים קצרה והקושי להשתקם גדול יותר.

כמה עצות ליומיום

לטיפולים שמרניים שאינם תרופתיים במחלה יש יתרונות דומים ליתרונות של תרופות להקלה על כאב, אבל עם מעט מאוד תופעות לוואי שליליות. אין ספק שאורח חיים בריא ופעיל יכול להקל על תסמיני המחלה, וכל התערבות טיפולית או שינוי באורח החיים צריכים להיות מותאמים אישית ולכלול מטרות לטווח הקצר והארוך.

פעילות גופנית סדירה ותוכניות פעילות גופנית מותאמות אישית יכולים להפחית את הכאב, למנוע החמרה של הכאבים ולשפר את איכות החיים ורמת התפקוד היומיומי. ירידה במשקל מורידה עומס רב מהברך ותורמת גם היא לשיפור בכאב ובתפקוד. אורח חיים הכולל שעות ארוכות של ישיבה ומעט תנועה עשוי להחריף את כאבי המפרקים, וגם מעלה את הסיכון למחלות כמו סכרת ומחלות לב וכלי דם.

גם שמירה על חוזק שרירים מספק סביב המפרקים חשוב בהפחתת כאב ושמירה על תפקוד. במקרה בו נדרש ניתוח להחלפת מפרק ברך, הדבר יתרום להכנת המטופל לניתוח ולשיקומו לאחר הניתוח. רצוי מאוד לעשות את התרגילים על פי הוראות של פיזיותרפיסט על מנת שיתאימו למצבו של החולה.

לעתים קרובות ניתן להקל על תסמיני אוסטיאוארתריטיס באופן משמעותי ללא צורך בפעולה פולשנית כגון ניתוח. עם זאת, לאחר תקופה ממושכת של טיפולים שמרניים, במידה ועדיין קיים קושי לבצע פעולות יומיומיות, מומלץ לשקול ניתוח להחלפת מפרק וזאת לאחר התייעצות עם הרופא המטפל.

מרבית הטיפולים הקיימים לכאבי ברכיים וגב מתמקדים בדלקת הקיימת במפרק בסחוס ובעצם. אם זאת בעקבות ההכרה כי מעורבות השרירים והעצבים מהווה מרכיב מרכזי בבעיות הברכיים והגב הולכת וגוברת ההבנה כי יש לשלב טיפולים שיטפלו בגורמים אלו.

לכן למי שסובל ממושכות מכאבים בברכיים או בגב, מומלץ לבדוק במקביל גם את שיטת אפוסתרפיה; פיתוח רפואי ישראלי-בינלאומי, המבוסס על מערכת ביו־מכנית שמלמדת את השרירים לעבוד שוב בצורה נכונה, מורידה את העומסים מהמפרקים הפגועים ומשפרת את ההליכה והיציבה.

לקביעת בדיקת ייעוץ והתנסות ללא התחייבות - לחץ כאן >> 

אפוסתרפיה - שבירת מעגל כאבי הברכיים והגב

מדובר למעשה בהיי־טק רפואי ישראלי־בינלאומי שפיתחו ד"ר עמית מור וד"ר אבי אלבז, רופאים וחוקרים בתחום השיקום האורתופדי ורפואת ספורט. השניים, שחוקרים זה שנים את הביו־מכניקה והשיקום המפרקי, פיתחו את שיטת "אפוסתרפיה" שעד היום נעזרו בה מעל ל־50 אלף מטופלים.

"אפוסתרפיה מחנכת מחדש את המוח והשרירים לחזור לעבוד בתבניות מוטוריות נכונות, בדפוסי הליכה בריאים וביציבות מפרקית משופרת", מסביר ד"ר מור, "הטיפול מבוסס על מערכת ביו־מכנית דמוית נעל, שעל הסוליה שלה מורכבות שתי יחידות קמורות. ההתאמה של המערכת מתבצעת על ידי פיזיותרפיסטים שמומחים בשיטת הטיפול, המבצעים אבחון הכולל בדיקה קלינית, מבדק הליכה ממוחשב ומילוי שאלונים לגבי מצבו הרפואי של המטופל". המערכת מלמדת את השרירים לעבוד שוב בצורה נכונה, מורידה את העומסים מהפרקים הפגועים ומשפרת את ההליכה והיציבה.

הטיפול הינו אפקטיבי ביותר – 85% מהמטופלים מדווחים על הפחתה בכאבים ושיפור התפקוד **
בישראל ישנם כבר למעלה מ- 60,000 מטופלים.

לחברה מרכזי טיפול בארץ ובארה"ב, סינגפור ובריטניה. מרכזי הטיפול בישראל ממוקמים בהרצליה, ירושלים, חיפה, באר-שבע, בי"ח 'העמק' בעפולה ומע'אר.

הטיפול הוא בהשתתפות הביטוחים המשלימים של כל קופות החולים בארץ ובמימון מלא של משרד הביטחון

*Jordan JM et al. Prevalence of Knee Symptoms and Radiographic and Symptomatic Knee Osteoarthritis in African Americans and Caucasians: The Johnston County
**Independent telephone survey conducted network research in Nov. 2009 amongst AposTherapy patients in UK
*** Deyo R, et al. JAMA, 1992
**** U.S. Department of Labor, 2005


 

נותני חסות: