אתר זה משתמש בקבצי קוקיז אתר זה משתמש בקבצי Cookies כדי להתאים אישית תוכן ומודעות. למידע נוסף OK
X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
מועדון החברים של פורטל נכי צהלהכרה כנכהחמי מרפאייעוץ משפטיקנאביס רפואיטפסים להורדהרכב רפואיטבלאות תגמוליםטיפולים רפואייםזכויות והטבותארגון נכי צהלאגף השיקום
X סגירה
 

נגישות אולמות אירועים

אולמות אירועים –על רגישות, נגישות ונחישות

מאת: חוה רשף

אוי לשמחה... חנייה שלא מאפשרת הורדת כסא גלגלים, כניסות מכווצות, שירותים בקומה שנייה או במרתף ושולחנות שאינם מאפשרים ישיבת נכים לידם – דרך ייסורים עוברת בדרכם של נכים ובעלי מוגבלויות, הרוצים לבקר באולמות אירועים ושמחות.

נכון, יש באיזה שהוא מקום חוק המתנה את רישיון העסק במתן נגישות לנכים ולמוגבלים, אך מי בודק? קשה לומר שאכיפה נחושה כלשהי נעשית כרגע בשטח. ה"מצטיינים" במיוחד הם גני אירועים ואולמות אירועים, שרבים מאוד מהם אינם טורחים להוציא רישיונות עסק, ובגלל ביורוקרטיה והעלמת עין מצד הרשויות המקומיות – הצפצוף על החוק נמשך.

כול האולם כולו – פתח צר מאוד

כיוון שתופעה זו ידועה, מנסה אדם עם מוגבלויות לברר מראש אם בשטח של אולם אירועים כלשהו אליו הוזמן יש נגישות לנכים. לאחר שהוא נענה בחיוב הוא מגלה באיחור כי אמנם במגרש החנייה שוריינו שני מקומות לנכים, אך אבוי – הדרך לאולם זרועה מדרגות ותא השירותים אינו מאפשר לו כניסה. בנוסף, הוא נאלץ לשבת בפינת האולם כי אין אפשרות להכניס את כסא הגלגלים מתחת לשולחן.

הסיבה העיקרית להיעדר הנגישות היא חוסר רגישות של בעלי האולמות וחוסר מודעות להפסד הלקוחות מתוך אוכלוסיית אנשים עם מוגבלויות, בני הלוויה שלהם ובני משפחותיהם. בנוסף, צוברים בעלי אולמות וגני אירועים שכאלה נזק תדמיתי מצטבר.

עמותת "נגישות ישראל" פועלת בשיטת העידוד ומעלה על נס עסקים, המאפשרים גישה נוחה לאנשים עם מוגבלויות ובזכות פועלה המבורך המודעות למחדל זה תופסת תאוצה ובעלי עסקים לא מעטים משפרים את דרכיהם תרתי משמע.

 אסלה גבוהה היא "אסלית"

חוק התכנון והבניה משנת 1972 קובע שכל בניה חדשה של מבנה ציבורי בישראל חייבת לכלול אפשרות גישה לנכים. בשנת 2005, במסגרת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, נוסף לחוק פרק המחייב לכלול גישה נוחה ושירותים לבעלי כול סוגי המוגבלויות תוך ציון הוראות לתברואה (הל"ט). עם זאת, העניק חוק זה פטור לבעלי עסקים, הטוענים כי אין להם תשתיות מתאימות וכי הנטל כבד עליהם.

נוכח מצב זה מתקיימת פעילות פרלמנטרית ערה בכנסת. מדי יום א' מתקיימות ישיבות בוועדת העבודה והרווחה כדי לחוקק חוק תקנות תקן ישראלי ולתבוע בדיקות מחמירות יותר. כך יאלצו גם בעלי אולמות וגני אירועים להכשיר את עסקיהם לנגישות לאנשים עם מוגבלויות, ואף יאפשרו לאנשים אלה לתבוע בעתיד עסקים, שאינם פטורים ואינם מקיימים את החוק, גם אם לא נגרם נזק אישי כלשהו.

בעלי העסקים שירצו לחדש את רישיון העסק שלהם יחויבו להיוועץ עם מורשי נגישות (מקצוע חדש שנולד לצורך העניין) כדי לנסות ולהפיק את המרב בשטח שברשותם לטובת נגישות לאנשים עם מוגבלויות.

ובינתיים, עם קצת רצון טוב מוזמנים בעלי אולמות האירועים  להפוך מדרגה מכשילה לרמפה, לנסות ולהרחיב תא שירותים אחד, להחליף את האסלות לדגם מוגבה בעל מאחז יד וברז מנוף (הרבה אנשים בריאים מעדיפים אסלות אלה מסיבות שונות) ולארגן כמה שולחנות, המאפשרים החדרת כסא גלגלים מתחתיהם.

ולאנשים בעלי המוגבלויות, המתעתדים לבקר באולמות ובגני האירועים כדי לתחקר בקפידה את בעלי העסקים ולא להסתפק בתשובה שטחית ומתחמקת. אם ידעו אלה מדוע הם אמורים להפסיד לקוחות, אולי יעשו "חושבים" בימי מיתון ויצטרפו לסוללי הדרכים הנגישות בישראל.


 

נותני חסות: