נושא רכישת רכב עבור מוגבלי ניידות הוא סבוך. לצד ועדות, תקנות, הלוואות ופטורים עולים נושאים של בחירה, כדאיות, התאמה ואבזור. לצד נושא הרכישה וההתאמה קיים גם נושא בטיחות הנהיגה. נהיגה בואן מסחרי אולי דומה לנהיגה ברכב פרטי רגיל, אך ישנן נקודות שונות שכדאי להכיר על מנת לצמצם את הסיכון להיות מעורבים בתאונת דרכים.
על מנת לנהוג ברכב נכה יש להוציא אישורים ורישיונות מיוחדים המותאמים לנכות. התהליך עצמו כולל מספר שלבים:
• ועדה רפואית – קביעת דרגת הנכות:
• נכי גפיים מעל 30% נכות ונכים כללים מעל 50% זכאים לרכב רפואי. סוג הרכב היציג (קובע) נקבע על פי נתונים אלו.
• נכים בדרגת נכות 100% שהם נכי גפיים או עיוורים זכאים לרכב בבעלות המדינה. במקרה זה המשך ההתנהלות היא מול מנהל מאגר רכב משרד הביטחון.
• ועדה להתאמת רכב רפואי - בהתאם לצורך - - הגדרת התאמה אישית לרכב רפואי. יש לפנות לעובד הרווחה במכון השיקום שמנהל את הבקשה מול ועדה הכוללת רופא שיקומי, מרפא בעיסוק ומהנדס רכב.
• משרד השיקום – חתימת מהנדס על זכאות לרכב, במידה והרכב הנרכש שונה מהרכב הקובע.
• החלטה על בחירת הרכב המתאים ואבזורו – לרב מתבצע תוך ייעוץ וליווי של אחת החברות המתמחות בתחום בארץ דוגמת הידרופיקס, א.צ.מ, ת.מ.ן, בי פרי ואחרות.
• רכישת הרכב ובמידה ומדובר ביבוא אישי – שילוחו ארצה ושחרורו מהמכס. ניתן לייבא ביבוא אישי רק רכב מיד ראשונה לאחר חתימת היבואן או מוסך מורשה להסכם למתן שירות ואספקת חלפים.
• קבלת ההטבות הכספיות ורכישת הרכב המתאים. מימוש מלוא ההטבות לרכבי נכים מתקבל אחת לחמש שנים.
• אבזור הרכב והתאמתו במידה והרכב נקנה דרך היבואנים הסדירים ולא בייבוא אישי.
• הרכב הרפואי שנרכש משועבד למשרד הביטחון.
ישנם מספר סוגי שיקולים הנוגעים לבחירת הרכב המתאים. ניתן לחלק את השיקולים לשני סוגים: שיקולים כלכליים ושיקולים פרקטיים. ברמת הפרקטיקה יש לבחון מהו הרכב המתאים עובר המגבלות הספציפיות: האם הנכה הוא הנהג? אם כן, אילו שינויים יש לבצע ברכב על מנת לאפשר או להקל על הנהיגה? אם כיסא גלגלים מעורב – האם יש צורך במערכת אשר תאפשר לנהג לעבור לכיסא ברכב או שהנהג יוכל להכנס עם הכיסא שלו או להשתמש בכיסא הרכב ככיסא גלגלים? האם יש צורך באמצעי להעלות את הכיסא לרכב? לעגן אותו? לשנות את גובה הרכב על ידי הנמכת הרצפה או העלאת התקרה כדי לאפשר שדה ראיה רחב יותר של הכביש?
ברמה הכלכלית השאלה היא בראש ובראשונה מהי רמת הפטור ממיסוי הניתנת עבור הרכב. לרב, רצוי לבחור רכב אשר הפטור מיסוי עליו יהיה קרוב ככל האפשר לפטור אותו קיבל הנכה ובלבד שנפח המנוע עולה על 1600 סמ"ק. עד לפני מספר שנים היצע הרכבים היה יחסית קטן והרכבים הגיעו למכס כאשר הם ללא אבזור מתאים וכל התאמה נעשתה כאן, במחסני המכס. כיום ישנה אפשרות נוספת להביא רכבים ביבוא אישי, אפשרות שמבחינה כלכלית היא לרב כדאית. ניתן להשיג בחו"ל רכב זול בהרבה מזה הקיים בארץ וכיוון שההגבלה ביבוא אישי היא על סכום הרכישה (והפטור) ולא רק על סוג הרכב ניתן למעשה לשדרג לרכב גדול יותר באותו הסכום ואפילו לקבל את האבזור המקורי במקום לבצע התאמות בארץ, התאמות שגם הן עלולות לעלות כסף רב.
משרד הביטחון והמכון הרפואי לבטיחות בדרכים קובעים מהו ה"רכב הקובע" בהתאם לאחוזי הנכות וסוג הפגיעה. לרכב ראשון, 80% מהסיוע ניתן כמענק ו-20% ניתנים כהלוואה בהתאם לרכב היציג ללא תוספות או שדרוגים. בנוסף, ישנו פטור (הלוואה עומדת) מתשלום מסים עבור הרכב הרפואי, בהתאם לרכב היציג.
בפועל, גובה הסיוע יהיה הנמוך מבין השניים – לפי הרכב הקובע או לפי הרכב שנרכש – לכן על מנת לממש את מלוא ההטבה כדאי לרכוש רכב שמחירו קרוב ככל האפשר לשיעור הסיוע שנקבע. חשוב לדעת כי יש לקבל אישור עבור הסיוע לפני רכישת הרכב.
את הסיוע ניתן לקבל עבור רכב אחד בלבד – הרכב שמיועד לשימושו של הנכה. כל אדם יכול לנהוג ברכב הזה כל עוד הנכה גם הוא נוסע ברכב, ובנוסף אפשר גם לאשר לאחד מבני המשפחה או למטפל להיות "מורשה נהיגה" – דבר שיאפשר לאותו אדם לנהוג ברכב גם כאשר בעל המוגבלות אינו ברכב.
כאשר באים להחליף את הרכב לרכב חדש, ניתן לקבל סיוע עבור הרכב החדש. עלות הרכב הרפואי החדש תורכב מסכום מכירת הרכב הרפואי הקודם, קבלת פטור (הלוואה עומדת) חדשה על מיסי הרכב החדש וסיוע (פחת) על ירידת ערך הרכב בתקופת השימוש והפרשים בין מחיר הרכב החדש לישן. תנאי לקבלת הסיוע להחלפת רכב הוא מעבר זמן מספיק מרכישת הרכב הרפואי הקודם. במידה והזכאי הוא בעל רישיון נהיגה, הזמן המינימלי בין החלפות רכבים יהיה שלוש וחצי שנים.
נכה שאחוזי נכותו הופחתו ואינו זכאי יותר למכונית רפואית או נכה שנפטר ורכבו הועבר לאלמנתו או ילדיו - יהיו זכאים למכירת רכב ללא החזר מס רק אם הרכב הוא בן 5 שנים לפחות, אחרת יהיה עליהם להחזיר מסים ללא פחת נוסף.
שיעורי הפחת יכולים להשתנות לא רק בשל פחת אלא גם בשל נסיבות מיוחדות, למשל: גניבת הרכב או החמרה במצב הרפואי שמחייבת החלפת רכב.
בני משפחה שיותר מאחד מהם מוגבל בניידות יכולים לרכוש במשותף רכב מתאים, אך רכישה משותפת כזו תלויה גם בכך שיגורו אחד בסמוך לשני: באותה הדירה אם לפחות לאחד מהם אין רישיון נהיגה או באותו הבניין אם לשניהם יש רישיון נהיגה.
מלבד ההלוואה העומדת ניתן לקבל הטבות נוספות:
• קצבת ניידות חודשית ובמידה והמרחק למקום העבודה עולה על 40 ק"מ – תוספת לקצבה זו.
• אגף השיקום יממן רכישה והתקנה של כל אביזר לרכב, אשר המכון הרפואי לבטיחות בדרכים קבע כי הנכה חייב בו עקב נכותו המוכרת.
• הלוואה לרכישת אביזרים מיוחדים (מביטוח לאומי) – ההלוואה הזו יכולה להגיע עד לגובה של 95% מעלות האביזרים והיא הופכת למענק לאחר 5 שנים. ההלוואה מותנית ברכישת ביטוח צד ג' עבור האביזרים, ביטוח שהוא משועבד לביטוח הלאומי.
• שיעורי נהיגה ברכב עם אביזרים.
• שירותי גרירה (ללא רכב חלופי).
• השתתפות בדמי הביטוח לרכב (חובה ומקיף).
• אגרת רישוי רכב.
• תו חניה.
במקרים רבים, כלי הרכב שיבחר יהיה ואן. לרכב מסוג כזה ישנם יתרונות שלרכבים אחרים קשה להציע. יתרון ברור אחד הוא יתרון הגודל. כיוון שואן הוא רכב גדול יותר מסדאן או האנצ'בק, לרב קל יותר לבצע התאמות של הנמכת רצפה או הגבהת תקרה בהתאם לנדרש. בנוסף, גודלו מאפשר הכנסה נוחה של כיסא הגלגלים ועיגונו לא רק אל גג הרכב אלא גם אל תוך הרכב עצמו ועיגונו. ואן מתאים במיוחד גם עבור מי שיכול לנהוג בעצמו וגם מי שרוכש את הרכב כנוסע.
בעלי רישיון פרטי רגיל יכולים לנהוג בואן במשקל של עד 3500 ק"ג. עבור נכים קשים המגבלה הזו הועלתה ל- 5000 ק"ג כך שישנם רכבים נוספים שבאים בחשבון, מהם כאלו שהם נוחים במיוחד להתאמות וכרכבים עבור מוגבלי ניידות. הואנים השכיחים לשימוש בארץ הם- פולקסווגן טרנספורטר, פולקסווגן קאדי, סיטרואן ג'אמפי, מרצדס ויטו, יונדאי i800, שברולט סוואנה ופורד E350 אקונוליין.
נהיגה בואן במידה מסוימת דומה לנהיגה ברכב פרטי רגיל אולם במידה מסוימת היא גם נבדלת ממנו. לדוגמה, הראיה לחלקו האחורי של הואן מוגבלת ביחס לרכבים פרטיים. בנהיגה בואן יש לתת משקל יתר למראות הצדדיות המאפשרות ראיה לחלקו האחורי של הואן ורצוי גם לציידו במתקן אזהרה שעוזר בנהיגה אחורנית וברוורס מתריע על מכשולים קרבים.
בעיות נוספות שעלולות להתעורר בחנייה נוגעות לגובה הואן (במיוחד כזה שתקרתו הוגבהה או שכולל מעלון ואחסון כיסא הגלגלים על גג הרכב). בעיה זו מתעוררת במיוחד בעת כניסה לחניונים בעלי תקרה נמוכה וכן רוחב הואן העולה על רכב פרטי ועלול להפריע לתנועה בחנייה רגילה ברחוב צר.
לנהיגה בטוחה בואן, יש לשים לב גם למשקל המותר. למרות גודל הואן והאפשרות להעמיס בו משקל רב, ככל שהמשקל אותו הואן מסיע עולה כך יציבותו נפגעת ועלולה לסכן את הנוסעים בו. בנוסף, קיימות מגבלות בחוק על המשקל אותו מותר להסיע.
ברבים מהואנים מותקן וו לגרר אולם אם בוחרים לחבר נגרר יש לשים לב לבטיחות הנהיגה – במיוחד כאשר מדובר בפניות ובחנייה ולהקפיד גם על משקל הנגרר נמוך מהמקסימאלי המותר בחוק.
בחירת רכב עבור מוגבלי ניידות היא משימה פשוטה ורצוי להתייעץ ביחס לאפשרויות השונות עם אחת החברות המתמחות בעניין. מלבד ההחלטה האם ללכת על רכב ביבוא אישי או רכב מאחד הסוכנויות ישנן החלטות הנוגעות לרכב המתאים והכדאי ביותר וכן לדרך התאמתו עבור המגבלות הספציפיות. ישנה עזרה כספית רבה הניתנת עבור רכישת רכב ואבזורו, עזרה המותנית ברכישה משועבדת למשרד הביטחון וותק של כ-5 שנים בין החלפת רכב אחד לשנייה על מנת לממש את מלא הסיוע וההטבות הניתנות.