אתר זה משתמש בקבצי קוקיז אתר זה משתמש בקבצי Cookies כדי להתאים אישית תוכן ומודעות. למידע נוסף OK
X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
מועדון החברים של פורטל נכי צהלהכרה כנכהחמי מרפאייעוץ משפטיקנאביס רפואיטפסים להורדהרכב רפואיטבלאות תגמוליםטיפולים רפואייםזכויות והטבותארגון נכי צהלאגף השיקום
X סגירה
 

מסע בן אלף מילין

העברה בינדורית של טראומת הקרב

כן, מאו צה-טונג ידע כבר אז, כי גם הדרך הארוכה ביותר מתחילה בצעד אחד קטן. צעד חשוב כזה ראינו השבוע בבית הספר לעבודה סוציאלית של אוניברסיטת תל אביב. ביום שני, 23.5.2005, התקיים בבית הספר יום עיון שנשא את הכותרת "העברה בינדורית של טראומת הקרב". [העברה מדור לדור] הארוע אורגן מטעם מכון אדלר לרווחת הילד בניצוחה של פרופסור זהבה סלומון ובהנחייתה. הנושא, כמשתמע מכותרתו, עסק בהעתקת דפוסי התנהגות שונים של ילדיהם של הלומי קרב.

הלומי הקרב: קיבלנו גושפנקא אקדמית

בכנס נשאו דברים מומחים שונים מתחומי הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה, רופא צבאי ועוד. בקהל היו עובדים סוציאליים, כמובן, וכן מטפלים שונים של הלומי קרב ממוסדות שונים. לא נפקד גם מקומם של הלומי קרב ובנות זוג של הלומים, נציגות מקרית וסמלית של הציבור עליו נערך יום העיון. פרופסור סלומון פנתה אל פירחה גולדשטיין, נציגת העמותה של משפחות הלומי הקרב, וממנה הידיעה על קיום הכנוס עברה בינינו מפה לאוזן ועשתה את שלה.

היתה זו הפעם הראשונה שאנחנו, הלומי קרבות, קיבלנו גושפנקא אקדמית לתופעות המוכרות לנו כל כך יפה מן הבית האישי. ילדים רבים של הלומי קרב מפתחים מנגנוני הזדהות עמוקים עם האב הפגוע ולא פעם מחליפים אותו בתפקיד הרגשי במשפחה. הם גדלים בצל הטראומה של אבא וחלקם הופכים להיות מסוגרים, קצרי סבלנות, אגרסיביים ועוד. לא אחת חייהם משתבשים בצאתם לדרך חייהם, ממש כמו אבא. סוף סוף הרגשנו כי האקדמיה מבינה את המצב בו אנו חיים וכי מחקרים מקצועיים כבר באים לידי ביטוי שם. זו רק תחילת המחקר הרצוי והמשך יבוא.

מכיון שהכנס היה ראשון מסוגו, נכונו למקצוענים ימי עיון נוספים בתחום הטראומה והשלכותיה על המשפחה והקהילה. לאחר תום הכנס, קיבלה פרופסור סלומון את נציגי ההלומים שהיו נוכחים באולם לשיחה במשרדה, ללא כל תיאום מוקדם, והשיחה עסקה במפגש המתבקש כמעט מאליו של מומחים שונים בתחום הנפש, כדי לחבר ביחד מסמך מקצועי שישקף ויגדיר את בעיותיהם של הלומי הקרב וצרכיהם. מסמך זה דרוש לנו, לסובלים מן ההלם, כדי להגיש לארגון נכי צה"ל ואגף השיקום של משרד הבטחון. מן הסתם הם אלה החייבים לדעת את עומק התופעות, היקפן והשלכותיהן על חיינו ולספק להלומי הקרבות את הפתרונות הראויים והחסרים כל כך.

הלומי קרב הרוצים להתעדכן בעניין ימי העיון הבאים מוזמנים להתקשר אלי ולמסור פרטים. אחד מימי העיון הבאים, כנראה, צפוי להיות מונחה ומאורגן מטעמנו אנו, הנכים. מן הראוי שהמקצוענים ישמעו עדויות מסודרות ולא רק בחדרי הטיפול המוגנים והמחייבים שתיקה. אנחנו רוצים לשבור אותה.

אין זה סוד שהלומי קרב רבים מגיעים לאיבחון וטיפול רק 20 או 30 שנה לאחר המלחמה בה נפגעו. במרבית המקרים משפחות כבר התפוררו והתפזרו. חלקנו כבר מבוגרים מדי כדי להלחם לבדנו בוועדות המתישות והמשפילות של משרד הבטחון. מי כמונו יודע. לצורך המשך הפעולה יצרנו קשר גם עם עמותת משפחות נפגעי ההלם ונשמח לכל הצטרפות עניינית.

בתוך הקהל היה נוכח, למרבה ההפתעה, גם דר' דן דולפין, הרופא הראשי של אגף השיקום. לצערנו, הנציג המכובד שבא לשמוע על ההבטים המחקריים של הלם הקרב וילדינו, היה עסוק במחקר משלו על השינה והניקור בהרצאות. אין לנו ספק כי ביומנו הוא סימן "וי", כלומר: הייתי ביום העיון...

עופר עידן


 

נותני חסות: