X סגירה
 

כסא גלגלים ממונע

כיסא ממנוע - הבחירה הקלה והמקלה

מאת: סער קולביץ

מושבים אורטופדיים, משענת ומסעד מותאמים אישית, הפעלה ידנית, הפעלה בעזרת סנטר או עין בלבד, אפשרות לשינוי מצבי ישיבה לחלוקת משקל מונעת פצעי לחץ, ואפילו מצבר ליתיום לשימור איכות הסביבה - כסא גלגלים ממונע, על פלאיו המקלים, כבר אינו מראה נדיר כבעבר, ועם השנים נוספו לו עוד ועוד שכלולים נוחים לכל נפש.

 כבר אין צורך להתלבט

אם בעבר הלא רחוק אדם שנעזר בכיסא גלגלים, באופן קבוע או ארעי, נאלץ לבחור בין ניידות וקומפקטיות של כיסא ידני, לנוחות הפיזית והעצמאות שמאפשר כיסא ממונע, הרי שכיום הבחירה קלה הרבה יותר. קיימים אינסוף דגמים של כיסאות ממונעים, צנועי מימדים בהשוואה לקלנועית, אשר משמשת את בעלי המוגבלות הפיזית לתנועה במרחב הפתוח בלבד, ודורשת רמת תפקוד שלא כל אדם בעל נכות יכול לה.

כסאות בהתאמה אישית

הכיסאות הממונעים, בעיצובם המודרני והמותאם אישית, נכנסים בכל מעלית קטנת מימדים, רכב, או פתח דלת. הכסא עצמו מעוצב, על פי מצבו של האדם הנזקק לו, ועל פי תדירות השימוש שיעשה בו.

קיימים כיסאות עם התאמה אישית מינימאלית לאלו אשר יכולתם להתהלך ולהתנועע לא נפגעה לחלוטין והכיסא הינו גורם מסייע בלבד, לעומת כסאות בעלי התאמה מושלמת עבור אלו המרותקים לכיסא. בכיסאות אלה, ניתן למצוא תמיכה מותאמת אישית לכל איבר הדורש החזקה יציבה ונוחה, מתקן לחיבור מחשב נייד עבור מי שזקוק לו לשם תקשורת, ואפילו אפשרות לשינוי מצבי המשענת והמסעד לכדי עמידה מלווה תמיכה מלאה, או שינוי חלוקת משקל לשם מניעת פצעי לחץ. כל זאת ללא חוסר הנוחות של שינוי זווית הישיבה או הקמה על ידי מטפל מן הכיסא.

כיסא ממונע – צר ומתקפל

צרותו של כיסא הגלגלים היא כמובן גורם חשוב מאוד כחלק מאיכות החיים של המשתמש. ההחלטה על רכישת כיסא ממונע הפכה קלה יותר גם בשל גורם זה כיוון שבעבר כיסאות ידניים היו הצרים ביותר מבין המוצרים המוצעים בשוק. בנוסף, האפשרות לקפל את הכיסאות הממונעים לגודל קטן וקומפקטי, ובקלות יחסית, גם היא מקלה מאוד על אדם הנוסע ברכב, שאינו מותאם לנכים, כמו מונית או רכב פרטי של קרוב, או למי שמעוניין לנסוע מדי פעם לחופשה הרחק מביתו, למשל, וזקוק לכיסא כתגבור בלבד. כך, יוכל הכיסא להתקפל לכדי 'מזוודה' וניתן יהיה לשאת אותו ליעד הנסיעה יחד עם שאר פקלאותיו בנוחות יחסית.

נגישות

על אף המודעות ההולכת וגדלה להנגשת אזורים ובניינים ציבוריים לבעלי נכות, המלאכה עדיין לא הושלמה. גם מקומות אשר טוענים לנגישות עבור נכים מתרשלים לעיתים בהקפדה על גורמים כגון רוחבן של דלתות ומבואות למשל, וטועים לחשוב שהמלאכה תמה בנגישות למעלית או ברמפה כתחליף למדרגות. על כן, הכיסא הצר והקומפקטי פותח בפני נכים אפשרויות תנועה רבות: בעזרתו ניתן להגיע לכל איזור בעולם או בארץ ו'להסתדר' על אף הנכות. אם זו חופשה באחד המלונות באילת או טיול בארץ רחוקה, האפשרויות רבות יותר והתכנון של החופשה פשוט יותר.

גם בחיי היומיום השיפור באיכות החיים מורגש. אדם בכיסא גלגלים ממונע יכול לגור גם בבניינים שלא נבנו במיוחד עבור צרכיו, להתנהל בעצמאות ללא מטפל צמוד 24 שעות ביממה ולגמוע מרחקים ארוכים יותר ללא צורך להטעין שוב ושוב את מצבר הכיסא.

אדם הנעזר באופן קבוע בכיסא גלגלים ממונע יכול לעזוב את ביתו ליום עבודה שלם, או ליום לימודים מלא בבית הספר או באוניברסיטה ללא ליווי וללא צורך באמצעי הטענה לטכנולוגיה המסייעת לו.

לסיכום, הקדמה המאפיינת את תקופתנו מופיעה במלוא הדרה בטכנולוגיה ומסייעת להקל על החיים גם לבעלי מוגבלויות ונכויות שונות. מומלץ מאוד לנסות ולנצל את האפשרויות שהיא מציעה. רצוי יהיה להיפגש עם אנשי מקצוע, אשר יוכלו להמליץ על הכלים המתאימים לבעיות הספציפיות של המשתמש ולא 'לנחש' מה טוב עבורנו או עבור יקירנו, כדי ליהנות מנוחות ואיכות חיים מקסימאלית.


 

נותני חסות: