אתר זה משתמש בקבצי קוקיז אתר זה משתמש בקבצי Cookies כדי להתאים אישית תוכן ומודעות. למידע נוסף OK
X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
מועדון החברים של פורטל נכי צהלהכרה כנכהחמי מרפאייעוץ משפטיקנאביס רפואיטפסים להורדהרכב רפואיטבלאות תגמוליםטיפולים רפואייםזכויות והטבותארגון נכי צהלאגף השיקום
X סגירה
 

מבקר המדינה: קיימת פגיעה ברמת השרות הניתנת לנכי צה"ל

מחסור ברופאים מחוזיים, העברת הטיפול בנכי צה"ל לקופות החולים וסחבת בטיפולים רפואיים הניתנים לנכי צה"ל כל המידע על דוח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה.

אם היית זקוק להפניה לרופא מומחה, התייעצות, מרשמים לתרופות, עזרים רפואיים או סתם מפגש עם הרופא המחוזי אליו אתה שייך במחוז השיקום - בוודאי גילית "על בשרך" שזה לא הולך להיות עניין פשוט והתור המיוחל לרופא המחוזי עלול להתארך ולקחת מספר חודשים, אתה לא לבד.
בדוח מבקר המדינה שפורסם בתאריך 6.5.2019 מותח מבקר המדינה כב' השופט בדימוס יוסף שפירא ביקורת קשה המופנה כלפי אגף השיקום בכל הקשור לטיפולים והשירותים הרפואיים הניתנים לנכי צה"ל.

מסקנות הדוח קשות: מחסור ברופאים מחוזיים, סחבת בטיפולים רפואיים הניתנים לנכי צה"ל, חוסר פיקוח על מלווים, בדיקת העברת הטיפול בנכי צה"ל לקופות החולים ותיאומים מול המוסד לביטוח לאומי - כשלים המעידים לכאורה על תפקוד לקויי ופגיעה ברמת השרות הניתנת לנכי צה"ל.  

מחסור ברופאים מחוזיים וסחבת בטיפולים רפואיים הניתנים לנכי צהל

שמעמידים את התקציב בראש סדר העדיפויות - מאבדים את הערכים

אגף שיקום נכים במשרד הביטחון הוא כיום הגוף המופקד על הטיפול בנכי צה"ל, אלה שתרמו מגופם ונפשם למען המדינה (למי ששכח). באחריותו של אגף השיקום על פי החוק להעניק לנכי צה"ל שירותים רפואיים בהתאם לזכאותם ועל פי הנכות המוכרת.

המטרה המקורית בגינה הוקם אגף השיקום הייתה - לטפל בנכי צה"ל, לתת להם את הטיפול הרפואי הטוב ביותר, לסייע בשיקום נכי צה"ל והשתלבותם בחברה ובשוק התעסוקה.

אגף השיקום אחראי על מתן שירותים רפואיים הכוללים, בין היתר, בדיקות וטיפולים רפואיים במסגרת בתי חולים ומכונים פרטיים, אספקת תרופות וציוד רפואי, כמו גם, שירותים נלווים הכוללים: טיפולי פיזיותרפיה, טיפולים במסגרת חמי מרפא, מלווים לנכים קשים ועוד.

הזכאות לשירות וטיפול רפואי ניתנים לכ- 57,000 נכי צה"ל. סוג הטיפול והיקפו נקבעו בתקנות הנכים (טיפול רפואי), בפסיקות של בתי המשפט ובהוראות אגף השיקום. כל נכה צה"ל זכאי לטיפול רפואי בהתאם לגובה אחוזי הנכות שנקבעו לו וסוג הפגימה המוכרת. העלות הכספית של השירותים הרפואיים שניתנו לנכי צה"ל בשנת 2017 הסתכמה בכ- 850 מיליון ₪.

איך הגענו עד הלום ?

במשך שנים העסיק אגף השיקום במשרד הביטחון כ- 21 רופאים שטיפלו בזכאים - נכי ונכות צה"ל. אך במהלך העשור האחרון קרו מספר דברים:

1. רופאים מחוזיים פרשו מעבודתם, חלקם הגיעו לגיל פרישה

2. מספרם של נכי צה"ל הזכאים לטיפול מאגף השיקום גדל ב- 14%

3. מספרם של נכי צה"ל הוותיקים גבוה והשירותים הנדרשים להם עקב הזדקנות גדלה

4. מלחמות תקציב מנעו העסקתם של רופאים מחוזיים חדשים

מעיון מעמיק בדוח מבקר המדינה נחשפים נתונים מדאיגים שמצביעים על עומס בלתי סביר – כאשר כיום כל רופא מחוזי באגף השיקום אחראי בממוצע לכ-3,700 נכי צה"ל לעומת כ-1,500 אנשים הרשומים אצל רופא משפחה במסגרת קופת החולים.

בנוסף, הרופאים המחוזיים באגף השיקום עוסקים בעיקר בהנפקת מרשמים לתרופות והפניות, ולא נותר בידיהם זמן לתת טיפול רפואי מעמיק, להתייעץ או לייזום פגישות עם נכי צה"ל. שלא לדבר על ביצוע ביקורי בית וביקור נכי צה"ל המאושפזים. התמונה מדאיגה עוד יותר שנחשפים לרופאים מחוזיים הנאלצים לנפק מרשמי תרופות לנכי צה"ל שאינם מכירים.

האם משרד הביטחון והאוצר מתכוונים להעביר את הטיפול בנכי צה"ל לקופות החולים?

מתוך דוח מבקר המדינה אנו למדים כי אגף השיקום ניסה למצוא פתרון לבעיית המחסור ברופאים מחוזיים, חלקן בשיתוף משרד האוצר. אך הפתרונות לא הגיעו לכדי מימוש. כך למשל בחודש מאי 2017 (לפני שנתיים !) הסכים משרד האוצר להעניק לרופאים מחוזיים חדשים תוספות שכר, אך טרם גובשו סופית הסכמות בין משרד האוצר לבין ההסתדרות הרפואית בישראל וטרם נחתם הסכם קיבוצי אשר יכלול את תוספות השכר המובטח.

מצד שני זאת הפעם הראשונה שאנו מקבלים "גושפנקה" לגבי בחינת העברת הטיפול בנכי צה"ל לקופות החולים. לדברי מבקר המדינה – העברת הטיפול צפויה לארוך זמן ולא ידוע מתי תושלם. זהו נתון מדאיג עבור נכי צה"ל כי בהעדר מאבק עיקש ומידי מצד הנהגת ארגון נכי צה"ל - החברים יוכלו למצוא עצמם בעוד מספר שנים מול החלטה בדמותה של ועדת גורן ומבלי יכולת תגובה.

ולראייה כותב מבקר המדינה: "... על משהב"ט להאיץ את יישום הפיילוט בנוגע להעברת הטיפול בנכי צה"ל לקופות החולים .... זאת על מנת לפתור את המשבר שבו נתון האגף עקב המחסור ברופאים מחוזיים והעומס המוטל עליהם. כמו כן עליו לבחון דרכי פעולה נוספות, שייתכן שיש בהן כדי לפתור את המשבר באופן מהיר יותר..."

"... דוח זה העלה כי נוצר משבר עמוק בתחום השירותים הרפואיים באגף שיקום נכים, בעיקר בשל מחסור ניכר ברופאים מחוזיים ובשל העומס המוטל עליהם, עד כדי פגיעה ברמת השירות הניתנת לנכי צה"ל. עוד העלה דוח זה כי האגף אינו מפקח באופן מספק על רמת השירות שגורמים רפואיים חיצוניים מעניקים לנכי צה"ל ועל חברות סיעוד המספקות מלווים, והדבר עלול להביא לפגיעה בשירות הרפואי הניתן לנכי צה"ל ובעקבות כך לפגוע בסיכויי נכי צה"ל להשתקם. יתרה מזו, הדבר עלול לגרום לפגיעה בנכי צה"ל שמוגבלים בתפקוד היומיומי וזקוקים לליווי ולסכן את בריאותם הפיזית והנפשית..."

"...נוכח הליקויים המשמעותיים העולים מממצאי דוח זה, על משהב"ט לבחון בראייה כוללת את סוגיית השירותים הרפואיים הניתנים לנכי צה"ל ולקדם בהקדם האפשרי פתרון כולל למשבר העמוק והמתמשך בסוגיית הרופאים המחוזיים. כמו כן, על אגף שיקום נכים לוודא שנמנעים בזבוז משאבים אפשרי ופגיעה בנכי צה"ל, זאת בין היתר באמצעות הסדרת הנושאים הרלוונטיים הן באגף עצמו והן בשיתוף הביטוח לאומי וארגון נכי צה"ל..."

לעיון בדווח מבקר המדינה לחצו כאן >>


 

נותני חסות: