אתר זה משתמש בקבצי קוקיז אתר זה משתמש בקבצי Cookies כדי להתאים אישית תוכן ומודעות. למידע נוסף OK
X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
מועדון החברים של פורטל נכי צהלהכרה כנכהחמי מרפאייעוץ משפטיקנאביס רפואיטפסים להורדהרכב רפואיטבלאות תגמוליםטיפולים רפואייםזכויות והטבותארגון נכי צהלאגף השיקום
X סגירה
 

כפל קנס - חניית נכים

חוק חניית נכים

הישג משמעותי לטובת הציבור בכלל ובעלי המוגבלויות בפרט, הושג בסמוך ליום המודעות לנגישות חברתית ופיסית לנכים, שהתקיים החודש (נובמבר). ההישג מתייחס לאישור הצעת חוק חניית הנכים. הצעת חוק זו כוללת סעיפים המשנים נהלים שהיו נהוגים עד כה שלא סיפקו מענה הולם וראוי עבור אוכלוסיית הנכים בישראל. להלן נתונים מהשטח ופרטים אודות הצעת החוק החדשה שאושרה:

נתונים מהשטח

בישראל ישנם למעלה מ-100 אלף נכים בעלי תו נכה, המקנה להם זכויות חנייה במקומות המיועדים לנכים בלבד. בהסתמך על תו נכה בארץ, ניתן לקבל אישור לתו נכה בחו"ל במידה ויוצאים לטיול או שהיה ממושכת יותר לצורך עבודה או לימודים בחו"ל. את תו הנכה בארץ לא ניתן לזייף מאחר וביכולתם של פקחי חנייה (בערים הגדולות) לבדוק באמצעות מערכת ממוחשבת באם אכן מדובר ברכב נכה. לגבי אכיפת החוק שמגן על זכותם של הנכים לחנות בחנייה המיועדת להם, הנתונים מהשטח מעידים על כך שבשנת 2009 המשטרה רשמה 15,000 דו"חות חנייה לנהגים שנתפסו חונים שלא על פי חוק בחנייה המיועדת לנכים בלבד.

אפקט ההרתעה של החוק החדש

הצעת החוק החדשה שאושרה החודש תוקפת את תופעת הבריונות של חניות בחניית נכים ללא תו נכה, משלושה כיוונים במקביל. ראשית, באמצעות הגדלת הקנס על חנייה בחניית נכים, שנית, מתן אפשרות לנכים לחנות בחניית נכים ללא הגבלת שעות בכל שעות היממה (גם לאחר שעות העבודה). ושלישית, הצבת תמרור (מטעם רשות התמרורים) בכל החניונים הפרטיים המקצים חניות לאוכלוסיית הנכים. תמרור זה מחליף את הסימון על גבי הכביש בשטח החנייה.

קנס בגין חנייה בחניית נכים

עד עכשיו, במידה ונהג ללא תו נכה חנה בחנייה המיועדת לנכים, הוא היה מסתכן בקבלת קנס בגובה 500 ₪. הצעת החוק החדשה מנסה להרתיע את האזרחים העבריינים באמצעות הכפלת גובה הקנס לגובה 1000 ₪. לפיכך, לפני שהציבור הרחב מחליט לא לעמוד בפיתוי ולחנות בחנייה לא לו, עליו להיות מודע שהוא מסתכן בנזק כספי לא מבוטל.

הצבת תמרור בחניית נכים

הצעת החוק החדשה קובעת כי מקומות המחויבים לפי חוק להקצות מקומות חנייה לנכים במקומות ציבוריים, מחויבים להציב בחניית הנכים תמרור קבוע שקבעה רשות התמרורים. מקומות אילו כוללים חניונים פרטיים כמו למשל קניונים, רשויות מקומיות, מגרשי ספורט, מוסדות לימודים, אולמות ומקומות בילוי ועוד. אם עד כה מקומות אילו הסתפקו בצביעת מקום החנייה בצבע כחול או שנעזרו בשלט ייחודי משלהם, דבר שלא הצליח במשימת ההרתעה, כעת עליהם להיות תחת פיקוח הרשות המקומית שתאכוף את איסור החנייה, תיתן דוחות ותפעיל סנקציות כנגד העבריינים.

הגבלת שעות חניית נכים

הכנסת אישרה את הצעת החוק הקובע שחניית הנכים לא תהיה מוגבלת בשעות. תוך פרק זמן של 90 יום, מקומות חניה המיועדים לנכים לא יהפכו למקומות חניה רגילים המיועדים לכלל הציבור אחרי שעות העבודה. מקומות חנייה אילו ישמרו על ייעודם לאורך כל שעות היממה, למרות מצוקת החנייה, במיוחד בערים הגדולות. באופן זה, אוכלוסיית הנכים תוכל להחנות את רכבם בחניות נגישות המיועדות להם גם בשעות הערב בעת יציאתם למקומות בילוי.


 

נותני חסות: