אתר זה משתמש בקבצי קוקיז אתר זה משתמש בקבצי Cookies כדי להתאים אישית תוכן ומודעות. למידע נוסף OK
X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
מועדון החברים של פורטל נכי צהלהכרה כנכהחמי מרפאייעוץ משפטיקנאביס רפואיטפסים להורדהרכב רפואיטבלאות תגמוליםטיפולים רפואייםזכויות והטבותארגון נכי צהלאגף השיקום
X סגירה
 

מראה סדוקה - ספרו של מיכאל הרשקוביץ

סיום המלחמה לקראת תחילתה של מלחמה חדשה

סיום האירועים בחווה הסינית ציין למעשה גם את סיום המלחמה עבורי. חזרתי לג'וליס ומוניתי להיות רס"פ של פלוגת חיילים צעירים. יום אחד, בהצעידי את הפלוגה בגשם שוטף בשבילי המחנה, תוך שירה אדירה, נשמע רעם חזק. אל מול פניהם הנדהמות של חניכי זינקתי אל תעלת הניקוז שבצדי הכביש, וכיסיתי בידי על ראשי כהגנה מפני הפיצוץ הבלתי נמנע. דבר זה הבהיר לי שכנראה טרם השתחררתי מתעלות החווה הסינית.

שירתי כארבעה חודשים נוספים, במהלכם נערכו בחירות לכנסת. היתה זאת הפעם הראשונה שהצבעתי והטבעתי את חותמי הצנוע במפלגת העולם הזה, אשר תרמה לכנסת את אורי אבנרי ושלום כהן. באותן בחירות זכתה מפלגת העבודה בראשות הגברת הזקנה ושרה את שירת הברבור שלה בפוליטיקה הישראלית לאחר שנות דור.

הייתי חלק מדור שבחר לא לגלח את הזקן שגידל במהלך המלחמה. שנכנס למלחמה תמים, פטריוט ומלא אמונה בפרות הקדושות שליחכו דשא בצבא או במשרד הביטחון.

דור מזוקן שהתפכח במלחמה הזאת וניפץ את כל אליליו הכוזבים והמכזיבים.

דור מזוקן שהולעט בסיפורי בדים על מצרים מסוממים והולך שולל על ידי מפקדיו.

דור מזוקן שבנו על גבו הדווי, על חלליו, ופצועיו תלי תילים של מיתוסים שקריים לשם הצדקת צל"שים למקורבים.

היינו דור שראה במו עיניו כיצד משגשגים בתי הקברות החדשים בדרום הארץ, בצפונה ובמקומות יישוב מרוחקים. רבי המכר שלנו היו דו"ח ועדת אגרנט וספר החללים והנעדרים במלחמת יום הכיפורים.

היינו דור שהתחתן מיד אחרי המלחמה, בגיל צעיר מאוד, מתוך פחד פנימי עז שלא נספיק ליהנות מהחיים עד המלחמה הבאה.

היינו דור שציפה להחלפת הנהגת המדינה שאכזבה. שייחל לסילוקם של הגברת הזקנה, של בעל הרטייה ושל ש' הגיבור מחשופים בצריח - וקיבל במקומם מחליפים נחותים יותר ואף מושחתים יותר.

היינו דור שאיבד את התמימות שעדיין דבקה בו באוקטובר 1973. אשר בבת אחת התפכח מנאמנותנו הלא מסויגת כלפי מנהיגיו, גם אם אלה הובילו לאבדון.

כמו רבים וטובים חבשתי גם אני את ספסלי האוניברסיטה והתענגתי על לימודי המנזולוגיה ועל הערצתן העיוורת של הסטודנטיות. חדורות רצון לעזור לגיבורי הקרבות, תרמו הן את תרומתן וסיכמו עבורי את כל ההרצאות שנדרשנו לעבור בדרך לתואר.

אחרי המלחמה גיליתי את כל הכיעור, הזוהמה והסחי שבעולם הזוהר, הפרסום והדוגמנות. בשם הסיכוי הקלוש לגעת באבק כוכבים ניצלנו את החלשים והחלשים הקריבו עצמם בשמחה תמורת האשליה.

שכנעתי נערת כפר תמימה, בעלת נטייה להשמנה, אשר לא התקבלה לצילומי קטלוג פרסומי, להשתתף בתחרות מלכת היופי המקומית, חרף התנגדותם הנחרצת של הוריה, והופתעתי לגלות כי זכתה ואף נבחרה מאוחר יותר למלכת היופי העולמית.

כמו כל עם ישראל צפיתי בשידור ישיר בנחיתתו בארץ של המסומם מקהיר - כך לדברי חכמי המודיעין - אשר כבש אותנו בקסמו הרב ובדברים מהלב שנשא בכנסת על שאיפתו לשלום. ראיתי לפתע באויב הדרומי הגדול ביותר שלנו אדם אנושי, אשר בגלל הגברת הזקנה, שתום העין וחבר מרעיהם אולץ לעבור עמנו את טראומת מלחמת יום הכיפורים.

כמו מדינה שלמה, אימצתי גם אני ללבי את מכבי תל אביב כדור סל, באמונה שהזרים השחורים בקבוצה הם תימנים שנולדו בניכר וחזרו סוף סוף הביתה. גם התפטרותו של ראש הממשלה בגלל חופן דולרים בבנק זר לא העיבה באותה שנה על שמחת הניצחון במזרקה של כיכר מלכי ישראל.

אז, בתקופה שאחרי המלחמה, נבטו זרעי האמריקניזציה. עיננו נפקחו בכוח ואנו, שמאסנו בישן, התמסרנו לעולם על כל תחלואיו.


 

נותני חסות: