כעשרה אחוזים מנהגי ישראל, כלומר כמאה וחמישים אלף נהגים, מוגדרים כבעלי נכות משמעותית, המחייבת התקנת ציוד מיוחד, אשר מסייע לנהיגה ולגישה לרכב. הציוד הנוסף כולל, בין היתר, מעלית מכנית לעליה לרכב על כיסא הגלגלים , דוושות גז וברקס ידניות, חיישנים ומצלמות סיוע בנסיעה לאחור ועוד.
הציוד הנוסף המשמש את הנהג הנכה יקר מאוד , וזה בא לידי ביטוי בעלויות ביטוח מקיף גבוהות – לפעמים בשיעור של אלפי שקלים בשנה מעבר למה שמשלם נהג רגיל. יחד עם זאת, נכי צה"ל ונכים אחרים זוכים להטבות והקלות משמעותיות ברכישת רכב ואף להשתתפות חלקית או מלאה של משרד הביטחון או הביטוח הלאומי בעלות הביטוח.
ההתקנים המיוחדים המסייעים לנהגים נכים בנהיגה או בעליה לרכב, עולים אלפים ולפעמים עשרות אלפי שקלים. הביטוח המקיף חייב לכלול כיסוי ביטוחי גם שלהם – מה שמעלה את פרמיית הביטוח בצורה משמעותית. מי שמוכר בביטוח הלאומי כנכה צה"ל, עשוי להיות זכאי להשתתפות חלקית עד מלאה של הביטוח הלאומי בתשלום הפוליסה, בהתאם לרמת הנכות שלו. גם נכים רבים שאינם נכי- צה"ל זוכים לעזרת הביטוח הלאומי בכיסוי הוצאות הביטוח הגבוהות, אבל בדרך כלל בשיעור נמוך יותר.
הממסד הישראלי, על מוסדותיו השונים, מכיר בכך שנהיגה וניידות הן חלק בלתי נפרד מאורח חיים פעיל ויצרני עבור אדם שסובל מנכות, ושנכה שלא יכול להרשות לעצמו רכב, גוזר על עצמו בידוד מהעולם מבחינה חברתית ומקצועית. לכן, זוכים נכים לפטור ממס ברכישת רכב, שמוזיל את עלותם משמעותית. חשוב לדעת שגם רכב שנוהג בו בן משפחה שאינו נכה, המשמש ככלי הניידות של הנכה (הרכב שבו הוא נוסע לטיפולים למשל), זכאי להנחות בעלות ביטוח הרכב.
אפשרות נוספת שפתוחה עבור נכים, הינה הקלות משמעותיות ופטור ממס על רכישת רכב מיוחד לנכים ביבוא אישי. האופציה הזו חשובה במיוחד עבור מי שזקוקים לרכב גדול, למשל טנדר, שיאפשר העלאה מכנית של הנכה על כיסא הגלגלים. ההקלות ביבוא אישי של רכב מוזילות את עלות הרכב בשיעור של בן 20 ל – 25 אחוזים.
רכישת רכב ואבזורו עבור נהג נכה והשגת ביטוח מקיף עבורו, הוא לא עניין פשוט וגם לא זול. חברות הביטוח השונות מציעות תעריפים משתנים, על פי סוג הרכב והציוד שמותקן בו. חשוב לעשות סקר שוק מקדים ולמצוא חברת ביטוח רכב שמציעה מחיר אטרקטיבי, תוך התחשבות בקהילת הנכים בארץ.