מטרת הועדה בראשותו של חבר הכנסת ישראל חסון היא לבחון את תפקוד אגף השיקום במשרד הבטחון. האם המהפכה בדרך?
אלפי תלונות הועלו במשך השנים על אגף השיקום של משרד הבטחון ואפליה בין נכויות. ועדת חסון תמליץ על שורת צעדים שעל פי דעתם ישפרו באופן ניכר את המצב הקיים.
נציגי ועדת חסון נפגשו במהלך החודשים האחרונים עם מאות נכי צה"ל ומפיהם שמעו אודות הכשלים הבירוקרטיים שמקשים על קבלת זכויותיהם ואף הכרה בנכותם.
ועדת חסון התבססה על עדויות אלו, כמו גם עדויותיהם של עדים מומחים שונים, וגיבשה שורת המלצות שמטרתן ייעול קיצוני של תהליך קבלת זכויות הנכים, ועדכון הקריטריונים להגדרת 'נכה צה"ל'.
בין היתר הוועדה תמליץ להכיר בפדויי שבי כבעלי עשרים אחוזי נכות לפחות וכן נקבעו קריטריונים שעל פיהם יוחלט אלו צוללנים הם 'נפגעי קישון'.
נושאים נוספים עליהם דנה הועדה וגיבשה המלצות הם פוסט-טראומה, שכול והנצחה, וועדות רפואיות, יתומים ואלמנות ועוד.
"הישג משמעותי" אליו הגיעה ועדת חסון היא פתיחת ערוץ הדברות בין אגף השיקום לארגון נכי צה"ל. חרף האינטרסים המשותפים בין שני הגופים שרר נתק לאורך שנים ארוכות.
ערוץ זה שנפתח בין ארגון נכי צה"ל לאגף השיקום הוליד את ההסכם שעל פי דעתנו שנוי במחלוקת לגבי שיפור בזכויות נכי צה"ל.
ההסכם החדש שנחתם מי צוחק? מי בוכה?
לדעתנו קיים פער גדול, הכול נראה כהבטחות פוליטיות ושום דבר משמעותי כנראה לא יקרה. ועדת חסון לא מיקדה את עצמה ודנה בכל הדברים והרי חכמנו אמרו "תפסת מרובה לא תפסת".
אין ספק שיש צורך אמיתי להחליף את צוות עובדי אגף השיקום – צוות שהתעייף מלתת מענה ברמה הראויה לנכי צה"ל, ועדת חסון הבטיחה להגדיל את כוח האדם – אבל בין ההבטחה לבין המציאות צריך להימצא תקציב לנושא – וגם אם יימצא תקציב מדובר במספר חודשים ואף שנים עד ליצירת שינוי לטובת נכי צה"ל.
דרך נוספת לראות עד כמה אין התייחסות ממשית לוועדת החסון היא העובדה שלמרות ששר הביטחון נקרא לעמוד בפני הועדה ולמרות שלפני כשנה הועדה מסרה את מסקנות הביניים שלה שום דבר לא השתנה.
המסקנות נשאר מסקנות, שר הביטחון לא הופיע וחוץ מהבטחות להקמת עוד ועדות ועוד ועדות לא נראה שמשהו רציני ייצא מכאן והמהפכה עדין רחוקה .