אתר זה משתמש בקבצי קוקיז אתר זה משתמש בקבצי Cookies כדי להתאים אישית תוכן ומודעות. למידע נוסף OK
X
אנא בחר את גודל הפונט הרצוי:
מועדון החברים של פורטל נכי צהלהכרה כנכהחמי מרפאייעוץ משפטיקנאביס רפואיטפסים להורדהרכב רפואיטבלאות תגמוליםטיפולים רפואייםזכויות והטבותארגון נכי צהלאגף השיקום
X סגירה
 

נכי ביטוח לאומי נגד משרד הביטחון

העדיפות של נכי צה"ל אל מול נכי ביטוח לאומי

בית המשפט הגבוה לצדק קובע חד משמעית – ההבחנה בין נכי ביטוח לאומי לנכי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה מחוייבת המציאות ומהווה חוב מוסרי של מדינת ישראל

ביום 20.10.2004 ניתנה החלטת בית המשפט הגבוה לצדק בבג"צ 5304/02, מפי כבוד נשיא בית המשפט, השופט ברק, בנושא עתירה שהגיש ארגון נפגעי תאונות עבודה ואלמנות תאונות עבודה נגד מדינת ישראל – כנסת ישראל, ממשלת ישראל והמוסד לביטוח לאומי.

בעתירה טענו נכי תאונות העבודה כי הם מופלים לרעה לעומת נכי צה"ל, נכי פעולות איבה ונכי מלחמות הנאצים, בכך שלהם הופחתו התגמולים במסגרת חוק תוכנית החירום הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב והמדיניות לשנות הכספים 2002 ו-2003 ) תשס"ב – 2002, בעוד שלנכי צה"ל, נכי פעולות איבה ונפגעי הנאצים לא הופחתו התגמולים.

נשיא בית המשפט העליון, השופט ברק, דחה את עתירתם, קיבל את עמדתה המוצהרת של המדינה וקבע חד משמעית כי ההבחנה שנעשית בין תאונות עבודה לבין נכי צה"ל, נכי פעולות איבה ונפגעי הנאצים, היא מוצדקת, שכן למדינה חוב מוסרי לנכי צה"ל, נכי פעולות איבה ונפגעי הנאצים, שנפגעו בגין השתייכותם הלאומית הקולקטיבית.

כבוד הנשיא מאמץ בפסק הדין את דבריו של ראש הממשלה דוד בן גוריון בהציגו את הצעת חוק הנכים בפני הכנסת:
"מלחמת החירות של צבא ההגנה לישראל לא היתה כולה זרועה נחת, ניצחונות וכיבושים. היה גם צד שני למטבע. שולם מחיר יקר… רבים נשארו לשמחתנו בחיים, אך גם הם שילמו מחיר יקר – אבר מן החי. אני מגיש לכם בשם הממשלה חוק על החוב, נכון יותר- על חלק מהחוב, שאנו חייבים לאלו שבגופם עזרו לשחרור האומה והמולדת. חוק על תגמול ושיקום נכי מלחמה" (דברי הכנסת תש"ט (כרך 2) 1572).

פסק הדין למעשה מעגן באופן חוקי וחד משמעי את זכויותיהם העדיפות של נכי צה"ל אל מול נכי ביטוח לאומי, וקובע כי אין בכך הפליה ואף להיפך זו חובה מוסרית של מדינת ישראל.


 

נותני חסות: